ابزار وبلاگ

مذهبی شهرستان بجنورد - شهرستان بجنورد
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://mehrangoli64.ParsiBlog.com
 
لینک های مفید
Online User
 


یکی از راه های ترویج نماز، آموزش آن به فرزندان در خانواده است.
امام صادق علیه السّلام می فرماید:
هنگامی که کودک به سه سالگی رسید هفت مرتبه برای او «لا اله الّا الله» بگویید سپس او را آزاد بگذارید تا هفت ماه و بیست روز بگذرد آنگاه هفت مرتبه «صلّی الله علی محمّد و آل محمد» و در پنج سالگی دست راست و چپش را به او یاد بده پس از آن او را با قبله آشنا کن و به او بگو به سمت قبله، سجده کند. سپس تا شش سالگی او را رها کن، بعد از آن نماز خواندن و رکوع و سجود را به او یاد بده.
هنگامی که هفت ساله شد شستن دست و صورت و تمرین نماز و پس از آن آموزش نماز کامل و وضوی کامل و مراقبت بر ادای آن را به او بیاموزید.
امام فرمودند:
وقتی که پدر و مادر وضو و نماز را به فرزندانشان آموختند خداوند آنان را می آمرزد.
پیامبر اکرم(ص) می فرماید:
فرزندان خود را از هفت سالگی به نماز سفارش کنید.
امیر مؤمنان علی(ع) فرمودند:
ازهفت سالگی نماز را به بچه ها آموزش دهید ولی وقتی که به تکلیف رسیدند بسیار جدی بگیرید.
منبع: عرفان و عبادت،ص264.

[ سه شنبه 91/10/12 ] [ 1:6 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]
 
 
 


در اهمیت غسل جمعه همین بس که بعضی از فقها مانند کلینی و صدوق و شیخ بهائی بنابر آنچه از آن بزرگوار نقل شده فتوای به وجوب داده اند و کسانی که قائل به وجوب آن نشده اند آن را یک عمل مستحب تأکید شده در دین می دانند.
مسئله: در مستحب بودن غسل جمعه فرقی بین زن و مرد، مسافر و غیر مسافر، آزاد و برده و کسی که نماز جمعه می خواند یا نماز ظهر نیست بلکه اقوی آن است که بر بچه ی ممیز نیز مستحب است و نسبت به مردان تأکید بیشتری شده است البته در بعضی از روایات اجازه ترکش به بانوان داده شده است.
مسئله: اقوی آن است که غسل جمعه از شخص جنب و زن حائض صحیح است.
از حضرت صادق (ع) روایت شده است که:
علی(ع) بارها می فرمود: دوست ندارم کسی غیر از صاحبان عذر و کسانی که به هر دلیل نمی توانند، غسل جمعه را ترک کند.
مسئله: اگر در روز جمعه غسل جمعه نکند مستحب است از صبح شنبه تا غروب قضای آن را به جا آورد و کسی که می ترسد در روز جمعه آب پیدا نکند می تواند روز پنجشنبه غسل را انجام دهد، بلکه اگر در شب جمعه به امید آن که مطلوب خداوند عالم است به جا آورد صحیح است.
منبع: احکام عمومی،ج2،ص33.

[ سه شنبه 91/10/12 ] [ 1:6 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]



سال تولد مداحان معروف
پیش فرض سال تولد مداحان معروف


حاج علی آهی 1307


حاج سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی 1315


حاج علی انسانی 1326


حاج غلامرضا عینی فرد 1328


حاج منصور ارضی 1332


حاج حسین سازور 1339


حاج سعید حدادیان 1344


کربلایی نریمان پناهی 1344


حاج حسن خلج 1345


حاج محمود کریمی 1347


حاج مهدى سلحشور 1350


حاج حسین سیب سرخی 1354


مرحوم سید جواد ذاکر 1355


حاج سید مجید بنی فاطمه 1356


حاج مهدی اکبری 1357


حاج سید مهدی میرداماد 1357


حاج مهدی مختاری 1358


حاج حمید رضا قلیچ خانی1359


کربلایی حمید علیمی 1359


کربلایی جواد مقدم 1359


حاج عبدالرضا هلالی 1360


حاج روح الله بهمنی 1361


حاج مهدی کمانی 1361


کربلایی سید علی مومنی 1361

نوای ذاکرین


[ دوشنبه 91/10/11 ] [ 7:57 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

شب هنگام محمد باقر – طلبه جوان- در اتاق خود مشغول مطالعه بود که به ناگاه دختری وارد اتاق او شد در را بست و با انگشت به طلبه بیچاره اشاره کرد که سکوت کند و هیچ نگوید.
دختر پرسید: شام چه داری؟؟ طلبه آنچه را که حاضر کرده بود آورد و سپس دختر که شاهزاده بود و به خاطر اختلاف با زنان حرمسرا خارج شده بود در گوشه‌ای از اتاق خوابید.
صبح که دختر از خواب بیدار شد و از اتاق خارج شد ماموران،شاهزاده خانم را همراه طلبه جوان  نزد شاه بردند شاه عصبانی پرسید چرا شب به ما اطلاع ندادی!
محمد باقر گفت: شاهزاده تهدید کرد که اگر به کسی خبر دهم مرا به دست جلاد خواهد داد…

شاه دستور داد که تحقیق شود که آیا این جوان خطائی کرده یا نه؟ و بعد از تحقیق از محمد باقر پرسید چطور توانستی در برابر نفست مقاومت نمائی؟ محمد باقر 10 انگشت خود را نشان داد و شاه دید که تمام انگشتانش سوخته و …
علت را پرسید. طلبه گفت: چون او به خواب رفت نفس اماره مرا وسوسه می نمود هر بار که نفسم وسوسه می کرد یکی از انگشتان را بر روی شعله سوزان شمع می‌گذاشتم تا طعم آتش جهنم را بچشم و بالاخره از سر شب تا صبح بدین وسیله با نفس مبارزه کردم و به فضل خدا، شیطان نتوانست مرا از راه راست منحرف کند و ایمانم را بسوزاند.
شاه عباس از تقوا و پرهیز کاری او خوشش آمد و دستور داد همین شاهزاده را به عقد میر محمد باقر در آوردند و به او لقب میرداماد داد و امروزه تمام علم دوستان از وی به عظمت و نیکی یاد کرده و نام و یادش را گرامی می دارند. از مهمترین شاگردان وی می توان به ملا صدرا اشاره نمود.

بروزترینها


[ یکشنبه 91/10/10 ] [ 12:28 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]
حرام و حلال مجازی
 
 
 
 
 
 
اسمش را گذاشته اند دوستی مجازی و دیگر انگار نه انگار که نفس این کار دوستی است هنوز
و انگار نه انگار که اسلام با هرچیزی موافق باشد با دوستی بخاطر مضرات دنیوی و اخروی اش مخالف است.
دختر چون پسر را نمی بیند عزیز خطابش می کند و پسر چون دختر را نمی بیند جانم را پسوندی برای نام زیبای دختر می گذارد
اسمش را گذاشته اند دوستی مجازی و مجازاً دوست شده اند
بی آن که عذابی در وجدان خود وجدان کنند.
بی آنکه ایرادی در آن ببینند.
انگار نه انگار که حکم به حرمت چت را هم برخی علما داده اند.
اصلاً حلال و حرام مگر مجازی و حقیقی برمی دارد؟؟
که حقیقی اش چون اثرات و عوارض جسمی هم دارد، حرام و مجازی اش چون فقط با روح انسانیمان سر و کار دارد، حلال!!!!!!!
دوست من، مگر ما عقل نداریم که اصلاً بخواهیم به استفتا رجوع کنیم؟
آیا او که من با او صمیمی شده ام نامحرم نیست؟
از کدام عقل سلیم جواز این صمیمیت را گرفته ام که این چنین کار خود را توجیه می کنم:
من که نمی بینمش حالا یک عزیز هم به او بگویم مگر چه می شود؟؟
اما
توجه ندارم که مگر باید اتفاقی برای جسمم بیفتد تا این رفتار را تحریم کنم؟
توجه ندارم ضربه ای که به روحم می زنم عمیق تر از ضربه ای است که در دوستی مجازی به جسمم وارد نمی شود،
چه زهری برای روح، بدتر از این که بی اجازه از او که حریم ها را قرار داده، با نامحرمی ارتباطی نزدیک تر از حد معمول گرفته باشم؟؟؟؟
این است شأن پاکی یک مسلمان؟؟؟؟؟

[ شنبه 91/10/9 ] [ 9:14 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]
در نامگذاری این ماه، دو وجه ذکر کرده ‏اند :

1-
 از « صُفْرَة (زردی) » گرفته شده؛ زیرا زمان انتخاب نام، مقارن فصل پاییز و زردی برگ درختان بوده است.
2 - از «صِفْر (خالی)» گرفته شده؛ زیرا مردم پس از پایان ماه‏های حرام، رهسپار جنگ می‏ شدند و شهرها خالی می‏ شد.
این ماه، معروف به شومی و بدشگونی است. از پیامبر اکرم (ص) درباره ماه صفر، چنین نقل شده است:
هر کس خبر تمام شدن این ماه را به من دهد، بشارت بهشت را به او می‏دهم.
برخی اعمال ماه صفر 
1 - در این ماه، به دادن صدقه اهتمام بیشتری شود
 پیامبر اکرم (ص) در باب صدقه دادن می فرمایند : ” لبخند تو بر روی برادرت صدقه است ، امر به معروف و نهی از منکر کردنت صدقه است ، رهنمایی کسی که راه را گم کرده صدقه است و دور کردن سنگ و خا ر و استخوان از راه صدقه است . “
2 - برای ایمنی از بلاها، دعای زیر هر روز ده مرتبه خوانده شود :
یا شَدیدَ الْقُوی‏ وَیا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی‏ شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی‏ کُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللَّهُ عَلی‏ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ‏ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ! (مفاتیح الجنان)
ای سخت نیرو، و ای سختگیر! ای عزیز، ای عزیز، ای عزیز! خوارند از بزرگی‏ات همه خلقت. پس کفایت کن از من شرّ خلق خودت را، ای احسان بخش! ای نیکوکار! ای نعمت بخش! ای عطا دِه! ای که معبودی جز تو نیست! منزّهی تو! به راستی من از ظالمانم. اجابت کردیم برایش و نجاتش دادیم از غمّ و همچنین نجات دهیم مؤمنان را، و رحمت کند خدا بر محمّد و آل پاک و پاکیزه‏اش!
3 - ـ «سیّد بن طاووس» نقل کرده است: در روز سوم ماه صفر، دو رکعت نماز بخوان که در رکعت اوّل سوره «حمد» و سوره «انّا فتحنا» (فتح) و در رکعت دوم سوره «حمد» و سوره «توحید» قرائت شود و پس از سلام نماز، صد بار صلوات بفرست و صد بار آل ابى سفیان را لعنت کن و صد مرتبه استغفار نما و آنگاه حاجت خویش را از خداوند بخواه. (ان شاء اللّه به هدف اجابت مى رسد).( اقبال، صفحه 587)
4 ـ در روز اربعین (بیستم ماه صفر) زیارت امام حسین(علیه السلام) مستحبّ است و مورد تأکید قرار گرفته. در روایتى که «شیخ طوسى» از امام حسن عسکرى(علیه السلام) نقل کرده، چنین آمده است: نشانه هاى مؤمن پنج چیز است: به جاى آوردن پنجاه و یک رکعت نماز (17 رکعت نماز واجب و 34 رکعت نافله) و زیارت اربعین (امام حسین(علیه السلام)) و انگشتر را بر دستِ راست نهادن، و پیشانى را به هنگام سجده بر خاک گذاردن و بسم الله الرّحمن الرّحیم را در نماز بلند گفتن.(2)
مناسبت های ماه صفر 
اوّل ماه صفر : 
آغاز جنگ صفّین، مطابق نقل مورّخان در سال 37 هجرى است. جنگ صفّین از سوى امیرمؤمنان(علیه السلام) و لشکریانش، در برابر معاویه و سپاه غارتگر شام، آغاز شد و مدّت 110 روز طول کشید،(2) و در آستانه شکست لشکر شام، عمرو عاص خدعه اى به کار زد و قرآن ها را بر سر نیزه کردند و داستان تأسّف بار حکمین پیش آمد.
همچنین در این روز در سال 61 هجرى (بنا بر روایتى) سرِ مبارک حضرت سیّدالشّهدا(علیه السلام) را همراه کاروان اهل بیت(علیهم السلام)وارد شهر شام کردند.
دوم ماه صفر: 
روز شهادت زید بن على بن الحسین(علیه السلام) پس از قیام بر ضدّ بنى امیّه در سال 120 هجرى است; وى به هنگام شهادت 42 سال داشت.
هفتم ماه صفر : 
بنا بر نقل شیخ مفید و کفعمى، روز شهادت امام حسن مجتبى(علیه السلام) است.
همچنین ولادت امام کاظم(علیه السلام) طبق روایتى در سال 128، در این روز در منطقه «ابواء» (محلّى میان مکّه و مدینه) واقع شده است. این روز از جهتى روز حزن و از جهتى روز سرور است.
بیستم ماه صفر : 
روز اربعین امام حسین(علیه السلام) است; بنابر نقل جمعى از بزرگان مانند شیخ مفید، شیخ طوسى و کفعمى، جابر بن عبداللّه انصارى در این روز براى زیارت امام حسین(علیه السلام) به کربلا آمد و همین روز، روزى است که اهل بیت امام حسین(علیه السلام) طبق روایتى از شام به مدینه آمدند.
ولى در ارتباط با آمدن اهل بیت حسینى(علیه السلام) در روز اربعین به کربلا میان مورّخان گفتگوست; مرحوم حاج شیخ عبّاس قمى در «منتهى الآمال» از سیّد بن طاووس نقل مى کند که اهل بیت حرم حسینى(علیه السلام) در مسیر بازگشت به مدینه، نخست به کربلا آمدند و زمانى به آنجا رسیدند که جابربن عبدالله انصارى و گروهى از بنى هاشم به زیارت امام حسین و یارانش آمده بودند (و با توجه به اینکه جابر در بیستم صفر به کربلا آمد، بنابراین اهل بیت نیز ورودشان به کربلا همان روز بود).
اما مرحوم حاج شیخ عباس قمى با توجه به نقل دیگر مورّخان و قرائن و شواهد دیگر، ورود اهل بیت(علیهم السلام) را در بیستم صفر (اربعین حسینى) به کربلا بسیار بعید مى داند و از شیخ مفید و شیخ طوسى نقل مى کند که اهل بیت(علیهم السلام) روز بیستم صفر از شام به مدینه مراجعت کردند.
بیست و هشتم ماه صفر : 
در چنین روزى، در سال یازدهم هجرى، رسول گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) وفات یافت و همه مورّخان اتّفاق دارند که روز وفات آن حضرت، روز دوشنبه بود و آن حضرت به هنگام وفات شصت و سه سال از عمر مبارکشان مى گذشت.
همچنین بنا بر نقل جمعى از علما و مورّخان، روز بیست و هشتم صفر سال 50 هجرى، روز شهادت امام حسن مجتبى(علیه السلام) است و این روایت بیشتر در میان شیعیان مشهور است تا روایت هفتم ماه صفر.
روز آخر ماه صفر : 
بنا بر قول «شیخ طبرسى» و «ابن اثیر» آخر ماه صفر سال 203 هجرى، روز شهادت امام رضا(علیه السلام) است که در سنّ پنجاه و پنج سالگى، توسّط مأمون عبّاسى مسموم شده و به فیض شهادت نائل آمدند

[ چهارشنبه 91/10/6 ] [ 1:18 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]


 

در این سجده، گذاردن پیشانی با نیت کفایت می کند و مستحب است دو ذراع (کف دستان) و شکم و سینه را به زمین بچسباند؛ و احتیاط آن است که بقیه مواضع سجده نیز بر زمین باشد و پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد.
« و من یشکر فانما یشکر لنفسه و من کفر فان الله غنی حمید ؛
و هرکس شکر (خداوند را) نماید به نفع خود اوست و هر کس ناسپاسی و کفران نماید خداوند از شکر و سپاس خلق بی نیاز و (به ذات خداوند) ستوده صفات است.»
(لقمان/12)
« لئن شکرتم لازیدنکم و لئن کفرتم ان عذابی لشدید؛
هرآینه اگر قدر شناسی کرده و شکر گزار باشید ما زیاد می کنیم و اگر کفران کنید به عذاب شدید گرفتارتان می کنیم.»
(ابراهیم/7)
منبع: احکام عمومی،ج2،ص159

[ چهارشنبه 91/10/6 ] [ 10:39 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

چند جمله کوتاه و زیبا از نهج‏ البلاغه

*همانا این دل‏ها همانند بدن‏ها افسرده می‏شوند، پس برای شادابی دل‏ها، سخنان زیبای حکمت آمیز را بجویید

 

*هنگامی که از چیزی می‏ترسی، خود را در آن بیفکن، زیرا گاهی ترسیدن از چیزی، از خود آن سخت تر است.
نه مرگ آنقدر ترسناک است و نه زندگی آنقدر شیرین که آدمی پای برشرافت خود گذارد.
*احمق ترین خلق کسی است که خود را عاقل‏ترین خلق بداند.
*عقل تو را کفایت کند که راه گمراهی را از رستگاری نشانت دهد
*دو گرسنه‏اند که هیچگاه سیر نشوند: طالب علم و طالب دنیا
*از نافرمانی خدا در خلوت‏ها بپرهیزید؛ زیرا همان که گواه است داوری کند.
*انسان در زیر زبان خویش پنهان است.
*پوزش طلبیدن نشان خردمندی است.
*نادانی دردناک ترین دردهاست.
*سه کار شرم برنمی‏دارد: خدمت به مهمان، برخاستن از جا در برابر معلم و گرفتن حق خود.
* با مردم طوری رفتار کنید که اگر مردید بر شما اشک بریزند و اگر زنده ماندید با اشتیاق سوی شما آیند.
* زبان تربیت نشده درنده‏ای است که اگر رهایش کنی می‏گزد.
* هشدار! هشدار! به خدا سوگند چنان پرده پوشی کرده؛ که پنداری تو را بخشیده است.
* بخشنده باش؛ اما زیاده روی نکن، در زندگی حساب‏گر باش؛ اما سخت گیر نباش.
*بزرگ‏ترین ترس بی‏خردی است.
* ترسناک‏ترین تنهایی خودپسندی است.
* عیب تو تا آنجا که روزگار با تو هماهنگ باشد، پنهان است.
* چون دنیا به کسی روی آورد، نیکی‏های دیگران را به او نسبت دهند، و چون از او روی برگرداند خوبی‏های او را نیز برباید.
*آنکه تو را هشدار دهد، چون کسی است که مژده داده است.
* اگر بر دشمنت دست یافتی، بخشیدن او را شکرانه پیروزی قرار ده.
*بخشندگی آدمی او را محبوب مخالفانش می‏کند و بخلش او را نزد فرزندانش هم منفور می‏سازد
* برترین زهد، پنهان داشتن زهد است


[ چهارشنبه 91/10/6 ] [ 10:32 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

ای انــــــــــــسان، قــــــَدر خــــــودرا بــــــدان! به حدی گرانی که فقط خدا توان خریدت را دارد؛ پس خود را به قیمت حسرتی تلخ به تاراج مده...

به من مگو خدا نیست

به من مگو که خدا را ندیده ام هرگز

به من مگو خدا دیدنی نیست

اگر خداطلبی

خدا در اشک یتیمان رفته از یادست

خدا در آه غریبان خانه بر بادست

اگر خدا خواهی

درون بغض زنان غریب جای خداست

دل شکسته ی هر بینوا سرای خداست

نگاه کن به هزاران ستاره در دل شب

به آسمان بنگر

به آسمان که پر از گوهرست دامانش

به کهکشان که ندانی کجاست پایانش

رونده ایست خدانام در خم این راه

ببین به دیده ی دل

به فرق ثابت و سیاره جای پای خداست


[ یکشنبه 91/10/3 ] [ 10:47 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

سرویس مذهبی افکارنیوز- آیت الله بهجت می فرمودند این کارها را به این نیّت که اگر مردن بیمار، حتمی نیست، به وسیله این ها شفا یابد، انجام دهید:

1. مقدار کمی از خاک پاک مدفن سیّدالشهدا علیه السّلام را در آب زمزم مخلوط کرده و هفتاد مرتبه سوره «حمد» بر آن بخوانید و در نوبت های متعدد، هر روز به بیمار بخورانید(تا زمانی که شفا یابد).

2. به فقیران «متعدد» صدقه بدهید، گرچه صدقه ای که به هر کدام می دهید، کم باشد.
3. روزی هفت بار سوره «حمد» را به نیّت شفای او بخوانید.
4. هر کس نزد بیمار می رود، برای شفایش سوره «حمد» بخواند.

5. بیمار را به مشاهد مشرَّف (مزار معصومان علیه السّلام و ...) ببرید و اگر نمی تواند، همین طور نیّت و توجّه کند که به آن مشاهد رفته (و زیارت کند) و همین که نیّت شفا یافتن به آن زیارتگاه برود، کافی است.

6. در حضور بیمار، مرثیه بخوانید به طوری که او منقلب و متأثر شود.
7. حدیث کساء را (مکرَّراً) برای شفای او بخوانید. (و هنگام خواندن در مجلسی که این حدیث را می خوانید، عود روشن کنید.)

منبع: عرفان و عبادت، ص 392.


[ پنج شنبه 91/9/16 ] [ 3:39 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

<

شهدا شرمنده ایم شهرستان بجنورد

کانون منجی

هئیت حسین جان

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 15
بازدید دیروز: 96
کل بازدیدها: 3105694
Flag Counter