ابزار وبلاگ

پزشکی شهرستان بجنورد - شهرستان بجنورد
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://mehrangoli64.ParsiBlog.com
 
لینک های مفید
Online User

کاهش وزن یکی از دغدغه‌های اصلی مردم به خصوص خانم‌ها است. انواع روش های مختلف برای لاغری ارایه می شوند که برخی از آنها نه تنها کمک‌کننده و موثر نیست، بلکه سلامت بدن را نیز به خطر می‌اندازد.

اهش وزن یکی از دغدغه‌های اصلی مردم به خصوص خانم‌ها است. انواع روش های مختلف برای لاغری ارایه می شوند که برخی از آنها نه تنها کمک‌کننده و موثر نیست، بلکه سلامت بدن را نیز به خطر می‌اندازد.

درون بدن جنگی بین سلول‌هایی که ماهیچه و عضله می‌سازند و سلول‌هایی که باعث تشکیل چربی می‌شوند، برپاست اما چگونه می‌توانیم مطمئن شویم که در این جنگ عضله‌ها برنده هستند؟ ما به شما 5 استراتژی و روش کاهش وزن را معرفی می‌کنیم که با پیروی از آنها می‌توانید بدون اینکه گرسنه بمانید، وزن کم کنید و تناسب اندام برسید.

هرچیزی را که روی درخت است، می‌خورم

هرچیز گیاهی را می‌توانید میل کنید. هدف این است که معده خود را تا حد امکان از فیبرهای مغذی پر کنید و بهترین منابع تامین فیبر میوه، سبزیجات و انواع آجیل‌ها هستند. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که روزانه حدود 2 وعده میوه مصرف می‌کنند، وزن طبیعی و نرمالی دارند. در حالی که افرادی که اضافه وزن دارند، فقط روزانه یک وعده میوه مصرف می‌کنند. علاوه بر این مشخص شد مصرف میوه هنگام شروع وعده‌های غذایی، کالری مصرفی را تا 15 درصد کاهش می‌دهد. مصرف میوه و سبزیجات درختی، امگا 3 و اسیدهای چرب بیشتری به بدن می‌رساند و این مواد به جنگ چربی‌های بالا تنه و شکمی می‌روند.
بهترین منابع تامین امگا 3، انواع گردوها و بذرکتان هستند.

برنامه غذایی:

درهر وعده غذایی اصلی و میان وعده‌ها باید از میوه و سبزیجات استفاده کنید.

فوت لاغری :

اگر در شروع وعده‌های غذایی از این مواد لاغرکننده استفاده کنید، میزان کالری مصرفی شما از بقیه مواد غذایی کاهش پیدا خواهد کرد، علاوه بر این، فیبرها به کاهش قند خون که تحریک‌کننده اشتها و گرسنگی است، کمک می‌کند.

در وعده‌های اصلی غذا و میان‌وعده‌ها پروتئین می‌خورم

ماهیچه‌ها و عضلات با مصرف غذاهای غنی از پروتئین رشد می‌کنند. در حقیقت در هر وعده‌ای که 10 تا 15 گرم پروتئین مصرف می‌کنید، بدن را تشویق به شکستن پروتئین می‌کنید و این حرکت باعث ساخته شدن عضلات می‌شود.وقتی 30 گرم پروتئین مصرف کنید، این پروسه تنها 3 ساعت طول می‌کشد.

مهم‌ترین و بهترین رژیم غذایی برای افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند، مصرف پروتئین در وعده صبحانه است.

مطالعات نشان می‌دهند افرادی که روز خود را با خوردن تخم‌مرغ شروع می‌کنند، نسبت به افرادی که در وعده صبحانه خود بیسکویت یا شیرینی دارند، 65 درصد وزن بیشتری کم می‌کنند.

برنامه غذایی:

به ازای هر 453 گرم از وزن بدنتان 0/54 گرم یا یک گرم پروتئین بخورید. این مقدار را نمودار اصلی خود انتخاب کنید. بنابراین اگر وزنتان 60 کیلوگرم است باید روزانه 70 تا 130 گرم پروتئین مصرف کنید.

فوت لاغری :

لبنیات زیاد بخورید. کارشناسان تغذیه دریافتند افرادی که روزانه 3 وعده لبنیات مصرف می‌کنند، 60 درصد کمتر از افرادی که لبنیات کمتری مصرف می‌کنند، دچار اضافه وزن و چاقی می‌شوند.


قبل و بعد از ورزش می‌خورم

اگر عاشق غذا خوردن هستید، یک خبر خوشحال‌کننده برایتان داریم. مصرف میان وعده‌های حاوی پروتئین و کربوهیدرات درست قبل و بعد از ورزش، رشد و بازسازی عضله‌ها را تسریع می‌کند. علاوه بر این اثرات کورتیزول، هورمون استرس را که به بدن دستور ذخیره چربی را می‌دهد، کاهش می‌دهد. در نتیجه هنگام تحرک و ورزش و طی 24 ساعت بعد چربی بیشتری می‌سوزانید.



برنامه غذایی:

30 دقیقه قبل از ورزش میان وعده‌ای حاوی کربوهیدرات و پروتئین مصرف کنید و بعد از ورزش نیز از غذاهای غنی از پروتئین استفاده کنید. هرچقدر بیشتر صبر کنید و بعد از ورزش دیرتر غذا بخورید بدن عضله جدید کمتری می‌سازد و از عضله‌های موجود در بدن تغذیه می‌کند.

فوت لاغری :

نوشیدن آب گوشت و مرغ و انواع پروتئین‌ها، راه سریع و راحتی برای تامین پروتئین است.


سالادخور شوید

سالادها حاوی مواد مغذی مهمی هستند که برای کاهش وزن مفیدند. به‌طور مثال سبزیجات دارای برگ‌های سبز حاوی فولیت و ویتامین B فراوانی هستند. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که سالاد زیاد می‌خورند، فولیت بیشتری به بدنشان می‌رسد و 5/8 برابر بیشتر از افرادی که سالادخور نیستند، وزن کم می‌کنند.

برنامه غذایی:

تا جایی که برایتان امکان دارد، از سبزیجات دارای برگ‌های سبز استفاده کنید. علاوه بر خوردن سالاد، به املت‌های خود نیز اسفناج اضافه کنید.

فوت لاغری:

چاشنی سالاد را خودتان در منزل تهیه کنید و برای تهیه آن از روغن گاجره استفاده کنید. این روغن حاوی اسید لینولینک است که از ذخیره چربی جلوگیری می‌کند.

هرگز صبحـانه سنگین و غنی از چربی نمی‌خورم

به خاطر داشته باشید، غذای پرکالری و سنگین نمی‌تواند در وعده صبحانه جایی داشته باشد. وقتی که از خواب بیدار می‌شوید، بدنتان به غذا و سوخت احتیاج دارد. اگر چیزی نخورید، متابولیسم بدنتان کاهش پیدا می‌کند و عضلات دچار گرسنگی می‌شوند، بنابراین تا انتهای روز کالری بیشتری مصرف خواهید کرد. در حقیقت عدم مصرف صبحانه خطر ابتلا به چاقی را تا 450 درصد افزایش می‌دهد.

برنامه غذایی:

30 تا 35 درصد کالری مصرفی روزانه خود را در صبحانه بگنجانید. از پروتئین‌ها و غلات استفاده کنید و چربی‌ای سالم را نیز به آن اضافه کنید. اگر صبح‌ها زمان کافی برای خوردن صبحانه ندارید و یا بی‌اشتها هستید. به جای حجم زیاد وعده خود را به دو حجم کوچک تقسیم کنید و ابتدا با یک کاسه برشتوک شروع کنید و کمی بعد ماست یا میوه را در محل کار خود مصرف کنید.

فوت لاغری :

اگر تحت هیچ شرایطی میل به صرف صبحانه نداشتید، حداقل روز خود را با نوشیدن یک لیوان شیر کم‌چربی یا بدون چربی آغاز کنید. یک لیوان شیر حاوی 8 گرم پروتئین است، علاوه بر آن کلسیم چربی‌سوز دارد.

چربی بسوزانید

بدن یک ماشین چربی‌سوز است. فقط باید این ماشین را به حرکت در آورید تا چربی بیشتری بسوزاند. اما چگونه...

گرسنه نمانید: از خوردن غذاهایی که متابولیسم بدن را متوقف می‌کنند، پرهیز کنید.

ماشین چربی‌سوز را زود روشن کنید:
افرادی که کم می‌خوابند و تحت فشار و استرس بیشتری قرار دارند، چربی بیشتری در ناحیه شکمی و بالاتنه دارند و همین امر در متابولیسم آنها دخالت می‌کند.

بدن خود را خنک نگه دارید:
نوشیدن 6 لیوان آب در روز، قدرت متابولیسم و سرعت آن را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تا روزانه 50 کالری بیشتری بسوزانید.

غذاهای ادویه‌دار بخورید: کپساسین ماده‌ای است که در فلفل‌های قرمز و تند وجود دارد و باعث می‌شود تا سرعت متابولیسم افزایش پیدا کند.

قهوه یا چای بنوشید: کافئین باعث افزایش سرعت متابولیسم می‌شود.

با فیبرها به جنگ چربی بروید: فیبرها 30 درصد سوزاندن چربی را افزایش می‌دهند. بنابراین روزانه حداقل 25 گرم فیبر مصرف کنید.

غذاهای غنی از آهن بخورید: وجود آهن برای حمل و انتقال اکسیژن به عضلات ضروری است و عضلات برای سوزاندن چربی به اکسیژن نیاز دارند.

تحرک داشته باشید: فعالیت و تحرک باعث افزایش سوزاندن چربی می شود.

آهن به سوزاندن چربی کمک می کند. منابع غنی از آهن عبارتند از گوشت قرمز، تخم مرغ، اسفناج و عدس


[ چهارشنبه 91/11/11 ] [ 12:42 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

این روغن مفید را دریابید

استفاده از روغن زیتون در رژیم غذایی، خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.
نتایج مطالعه ای که در مجله نورولوژی امریکا به چاپ رسیده است، نشان می دهد که مصرف روغن زیتون از سکته مغزی در افراد مسن پیشگیری می کند.
سرپرست این تیم تحقیق که در فرانسه انجام شده است، مغتقد است باید توصیه های تغذیه ای جدیدی برای پیشگیری از سکته مغزی در افراد 65 سال و بالاتر تدوین گردد. او اضافه می کند که سکته مغزی در افراد سالمند بسیار شایع است و استفاده از روغن زیتون یک روش آسان و کم هزینه برای پیشگیری از این اتفاق می باشد.
برای انجام این مطالعه، پرونده پزشکی 7625 فرد 65 سال و بالاتر در سه شهر فرانسه مورد بررسی قرار گرفت. افراد شرکت کننده هیچ گونه سابقه سکته مغزی نداشتند. میزان مصرف روغن زیتون در این افراد در سه گروه طقه بندی شد: عدم مصرف، مصرف متوسط (استفاده از روغن زیتون در آشپزی یا به عنوان سس سالاد یا به همراه نان) و مصرف بالا (استفاده از روغن زیتون هم برای آشپزی و هم به عنوان سس سالاد یا به همراه نان). این افراد از روغن زیتون تصفیه نشده و خالص استفاده می نمودند.
بعد از 5 سال، 148 مورد سکته مغزی به ثبت رسید.
پس از بررسی رژیم غذایی، فعالیت فیزیکی، شاخص توده بدن و سایر عوامل خطرساز سکته، نتایج نشان داد در افرادی که به طور منظم و مداوم از روغن زیتون برای آشپزی و همچنین به عنوان سس سالاد استفاده کرده اند، خطر سکته مغزی در مقایسه با عدم مصرف کنندگان این روغن، 41 درصد کمتر است (1.5 درصد در مقایسه با 2.6 درصد).
روغن زیتون دارای اثرات محافظتی در برابر بسیاری از عوامل خطرساز بیماری های قلبی- عروقی از جمله دیابت، فشارخون بالا، کلسترول بالا و چاقی می باشد.

محققان معتقدند، اینکه کدام ماده موجود در این روغن دارای این اثرات مفید می باشد، تاکنون به درستی مشخص نشده است، اما می توان اثرات غیر مستقیم این روغن همچون ایجاد طعم بهتر در غذاهای سالم مثل سالاد سبزیجات را نیز در بروز اثرات سودمند آن موثر دانست.


[ دوشنبه 91/11/2 ] [ 7:45 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

رژیم غذایی غنی از روغن ماهی، علایم زخم بستر را 20 تا 25 درصد کاهش می دهد.
تحقیقات پژوهشگران در دانشگاه تل آویو نشان داد که رژیم غذایی غنی از روغن ماهی اثرات مثبتی بر زخم بستر دارد.
روغن ماهی که سرشار از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب امگا- 3 می باشد، موجب کاهش فشارخون، بهبود عملکرد سیستم ایمنی، کاهش التهاب مفاصل و پوست و کمک به تکامل جنین می گردد. در این مطالعه نقش روغن ماهی در کاهش بروز زخم های فشاری (زخم بستر) مورد بررسی قرار گرفت.
نشستن و یا دراز کشیدن بیماران به مدت طولانی آنها را مستعد ایجاد زخم بستر بر روی پوست و بافت زیر آن می سازد.
محققان برای انجام این مطالعه، 40 بیمار بستری را انتخاب نمودند. به 20 بیمار غذای استاندارد بیمارستان داده شد و 20 بیمار دیگر علاوه بر غذای بیمارستان، روزانه 8 گرم روغن ماهی دریافت کردند.
بعد از 3 هفته نتایج نشان داد که در گروه مصرف کننده روغن ماهی:
علایم بیماران از جمله درد و ناراحتی ناشی از زخم بستر 20 تا 25 درصد بهبود یافت.
التهاب موجود در بافت های بدن بیماران به میزان قابل توجهی کاهش یافت.
سیستم ایمنی بیماران تقویت شد و تورم بافت ها کاهش یافت.
ارتقای عملکرد سیستم ایمنی
زخم بستر در اثر کمبود اکسیژن رسانی، کاهش جریان خون و رطوبت پوست ایجاد می شود. بررسی ها نشان داد که استفاده از مکمل روغن ماهی سطح اکسیژن در بافت های بدن را افزایش می دهد، بنابراین موجب بهبود علایم زخم بستر می گردد.
پروفسور سینگر، سرپرست تیم تحقیق اظهار داشت : "مطالعات حاکی از این است که روغن ماهی در تغییر و اصلاح بیان گروهی از مولکول ها نقش دارد که لوکوسیت ها یا گلبول های سفید خون را کنترل می کنند. این گلبول های سفید در بهبود و  ترمیم زخم ها نقش دارند."
نکته مهم دیگر در گروه دریافت کننده روغن ماهی، این بود که در این بیماران سطح پروتئین فعال C به میزان قابل ملاحظه ای پایین تر بود. پروتئین فعال C با التهاب، عفونت های باکتریایی و ویروسی، آسیب بافت ها، بیماری های روماتیسمی و نکروز (مرگ نسوج زنده) مرتبط است.
روغن ماهی به عنوان یک مسکن درد طبیعی
گروه تحقیق به منظور بررسی اثر روغن ماهی در تسکین و کنترل درد مطالعه ای را ترتیب دادند. در این تحقیق شدت درد در میان بیماران جراحی شده پس از تعویض مفصل زانو یا لگن اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که مصرف روغن ماهی شدت درد را کاهش می دهد.
روغن ماهی چیست؟
روغن ماهی از ماهی های چرب و روغنی مانند سالمون، ساردین، شاه ماهی، ماهی تن، ماهی خال مخالی و قزل آلا تهیه می شود.
2 ترکیب مهم و ارزشمند روغن ماهی عبارتند از:
DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) و EPA (ایکوزا پنتانوئیک اسید). این دو اسید چرب نوعی اسید چرب امگا- 3 به شمار می روند.
گوشت ماهی های چرب حاوی 30 درصد روغن است. در ماهی های غیر چرب مانند ماهی سفید، روغن ماهی فقط در کبد ماهی یافت می شود. ماهی های چرب یا روغنی علاوه بر این که منبع خوب اسیدهای چرب امگا- 3 هستند، سرشار از ویتامین های A و D نیز می باشند. ماهی سفید نیز این ترکیبات را به میزان بسیار کمتری داراست. بنابراین ماهی های چرب مفیدتر از سایر ماهی ها هستند.
متخصصان توصیه می کنند که ماهی را در برنامه غذایی خود بگنجانید و یا در صورت عدم مصرف این ماده غذایی، از مکمل های روغن ماهی استفاده کنید.
تحقیقات پیشین در مورد روغن ماهی
افسردگی پس از زایمان: پژوهش های محققان امریکایی نشان داد که مصرف اسید چرب DHA در طی دوران بارداری، خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را کاهش می دهد.
ام اس: برخی بررسی ها حاکی از این است که اسیدهای چرب امگا- 3 برای بیماران مبتلا به ام اس مفید است. با این حال یک مطالعه در نروژ نشان داد که مصرف امگا- 3 در بهبود علایم این بیماری اثری ندارد.
بینایی: محققان کانادایی دریافتند افرادی که به میزان کافی اسید چرب DHA مصرف می کنند، کمتر در معرض خطر کاهش بینایی مرتبط به سن، قرار می گیرند.
سرطان پروستات: نتایج در این زمینه مختلف است. برخی مطالعات نشان می دهند که روغن ماهی خطر ابتلا به سرطان پروستات پیشرفته را کاهش می دهد و برخی دیگر حاکی از افزایش موارد ابتلا به این سرطان می باشند.
سلامت روان: روغن ماهی در بهبود علایم بیش فعالی (ADHD) و سایر مشکلات رفتاری موثر است.

حافظه: افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا- 3 در افراد بزرگسال سالم با بهبود حافظه همراه است.


[ دوشنبه 91/11/2 ] [ 7:44 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

با این ماده غذایی فشارخون خود را کنترل کنید

تحقیقات نشان می دهند که اضافه کردن ماست کم چرب به رژیم غذایی روزانه، خطر افزایش فشارخون را کاهش می دهد.

بر اساس مطالعات انجمن قلب امریکا، کسانی که به مدت طولانی ماست مصرف کرده اند، فشار سیستولیک پایین تری دارند و خطر افزایش فشارخون در آنها پایین تر است.
فشارخون سیستولیک مقیاس سنجش فشار خون وارده به دیواره شریان ها در زمان انقباض قلب است. در هنگام خواندن فشارخون، فشار سیستولیک عدد اول (عدد بزرگ تر) و فشار دیاستولیک عدد دوم (عدد کوچک تر) است.
عدم درمان فشارخون بالا موجب آسیب به شریان ها می شود. شکاف و صدمه در دیواره شریان ها مانند یک شبکه موجب گیر انداختن اجزای موجود در جریان خون از جمله کلسترول و پلاک می شود و در نهایت منجر به انسداد شریان ها می گردد.
این تحقیق به مدت 15 سال و بر روی بیش از 2000 داوطلب انجام شد، که در ابتدای مطالعه به فشارخون بالا مبتلا نبودند. در طول دوره تحقیق میزان مصرف ماست در داوطلبان به طور منظم مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج نشان داد که در 31 درصد از داوطلبان فشارخون افزایش نیافت و در بقیه داوطلبان فشار سیستولیک در مقایسه با افرادی که ماست نمی خوردند، کمتر افزایش داشت. محققان این طور نتیجه گرفتند که مصرف ماست کم چرب موجب کاهش فشارخون می شود، در حقیقت پیروی از یک رژیم غذایی سالم به همراه فعالیت فیزیکی منظم، از ابتلا به بیماری های مزمن از جمله فشارخون بالا پیشگیری می کند.
بررسی منظم فشارخون برای اغلب افراد به ویژه سالمندان ضروریست، زیرا در بیشتر مواقع این اختلال علایمی به همراه ندارد.

ماست فواید بسیار زیادی برای بدن دارد از جمله این که مصرف مداوم آن موجب کنترل وزن و کاهش شاخص توده بدن (BMI) می شود. ماست یکی از بهترین منابع کلسیم است و از پوکی استخوان پیشگیری می کند. پروتئین موجود در ماست موجب احساس سیری به مدت طولانی می شود و همچنین محتوای آب این ماده غذایی در تامین مایعات بدن نقش دارد.


[ دوشنبه 91/11/2 ] [ 7:43 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

معجزه ای به نام زردچوبه

زردچوبه ادویه ای است که علاوه بر مصارف آشپزی، دارای خواص درمانی بسیاری است.

کارکامین یک از اجزای اصلی زردچوبه و ادویه کاری است که در مهار واکنش های التهابی نقش دارد. این ماده یک ترکیب پلی فنلی است که موجب ایجاد رنگ در زردچوبه و ادویه کاری می شود.
پودر زردچوبه  از سال ها قبل برای درمان بیماری های التهابی مختلف مانند آرتروز کاربرد داشته است.
در مطالعات سالیان اخیر کاربردهای درمانی بسیاری برای کارکامین مشخص شده است. به عنوان مثال در ماه مارس سال 2012 مطالعات محققان ایالت میشیگان نشان داد که کارکامین برای بیماران مبتلا به پارکینسون مفید است.
 مطالعات دانشمندان آلمانی نشان می دهد که کارکامین گسترش (متاستاز) سرطان پروستات را متوقف می کند.
سرطان پروستات یکی از شایع ترین موارد بدخیمی است که اغلب دیر تشخیص داده می شود و زمانی درمان آغاز می گردد که سرطان به بافت های دیگر بدن سرایت کرده است (متاستاز) و خطر مرگ بیمار را تهدید می کند.
مطالعات قبلی نشان داده بود که کارکامین متاستاز تومور در سرطان ریه، سینه و سرطان های سر و گردن را نیز متوقف می کند.
کارکامین موجب کاهش سنتز ترکیباتی موسوم به سیتوکین توسط سلول های تومور می شود. سیتوکین ها موجب پیشرفت سرطان و متاستاز می شوند.

پژوهشگران معتقدند که می توان از کارکامین به عنوان عامل پیشگیری کننده در بیماران مبتلا به BHP (تکثیر خوش خیم سلول های پروستات) و یا زنان با سابقه خانوادگی سرطان سینه استفاده نمود.


[ دوشنبه 91/11/2 ] [ 7:41 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]
[ دوشنبه 91/10/25 ] [ 11:17 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

شش راز سـرما نـخوردن پـزشکان ...


اگر تصور می‌کنید نمی‌شود زمستان را بدون سرماخوردگی و بیماری سپری کرد سخت در اشتباهید. درست است که در فصل سرما آنفلوانزا و سرماخوردگی بسیار رایج است و هر کسی ممکن است به این بیماری‌ها مبتلا شود اما با انجام چند کار ساده به راحتی می‌توانید سیستم ایمنی بدنتان را تقویت و بیمارهای زمستانی را از خود دور کنید.

پزشکان بیشتر از هر کس دیگری در احاطه‌ی میکروب‌ها و ویروس‌ها قرار دارند. مدام در حال معاینه‌ی بیمارانی هستند که سرما خورده‌اند یا آنفلوانزا گرفته‌اند. اگر پای صحبت پزشکان بنشینید حتماً یک تجربه‌ی مشترک دارند: این که بارها پیش آمده بیماران توی صورتشان عطسه کرده‌اند و حتی بزاق بیمار محترم داخل چشمشان رفته است. شما تصور کنید در این شرایط چطور می‌شود که پزشکان سالم می‌مانند؟!

باید بدانید پزشکان برای کاهش احتمال بیمار شدن خودشان تکنیک‌هایی دارند که آن‌ها را از شر باکتری‌ها حفظ می‌کند. برای آشنایی با این تکنیک‌ها با مطالبی که در ادامه ایمیل می آید همراه باشید ...


دست‌هایتان را بشویید و به صورتتان دست نزنید

آیا می‌دانید هر کدام از ما روزانه حدود 3000 مرتبه صورتمان را لمس می‌کنیم. تصور کنید اگر دست‌هایمان آلوده باشد چه اتفاقی می‌افتد. یکی از اولین درس‌هایی که پزشکان می‌گیرند این است که به طور مرتب دست‌هایشان را بشویند و دست به دهان، بینی و چشمانشان نمالند. این اعضا به راحتی میکروب‌ها را انتقال می‌دهند. برای همین توصیه می‌کنیم شما هم دست‌هایتان را به طور مرتب شستشو دهید. استفاده از صابون اختیاری است. چون صابون‌ها دست‌ها را خشک می‌کنند و باعث تحریک و خشکی پوست می‌شوند.

هر روز پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک ها علاوه بر این که سلامت روده ها و کلاً دستگاه گوارش را بالا می‌برند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله می‌کنند. نتایج پژوهشی که در سال 2009 در مجله‌ی Pediatrics به چاپ رسیده است نشان می‌دهد کودکانی که به مدت 6 ماه هر روز پروبیوتیک مصرف می‌کنند کمتر به بیماری‌های ویروسی مبتلا می‌شوند. همچنین مدت بیماری آن‌ها کوتاه تر بوده و نیازشان به آنتی‌بیوتیک‌ها نیز کمتر است. بنابراین هر روز ماست پروبیوتیک مصرف کنید. چراکه ماست پروبیوتیک علاوه بر تامین باکتری های زنده، مواد مغذی با ارزشی همچون کلسیم و پپتیدهای بیولوژیک را در اختیار بدن قرار می دهند.

مصرف قند را کاهش دهید

مواد غذایی شیرین یا محصولاتی که از آرد تصفیه شده (بدون سبوس) تهیه می‌شوند قند خون را بالا می‌برند و به این ترتیب به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌رسانند. تا جایی که می‌توانید مواد غذایی کامل و سرشار از فیبر مصرف کنید. مصرف هله‌هوله‌ها و نوشیدنی‌های شیرین را کاهش دهید چون سیستم ایمنی‌تان را ضعیف خواهند کرد.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن باعث عفونت و آسیب مجاری تنفسی می‌شود. این "دودزای کوچک" سیستم ایمنی بدن را ضعیف و مخاط دهان و ریه ها را در برابر عفونت و بیماری آسیب پذیر می‌کند. هر کدام از این آسیب‌ها دلیل خوبی برای ترک سیگار است. اگر تصور می‌کنید به تنهایی نمی‌توانید سیگار را ترک کنید با پزشک مشورت کنید تا راحت‌تر از شر این "بدبوی بیماری زا" راحت شوید.

به طور مرتب ورزش کنید

اگر جزو افرادی هستید که از ورزش فراری هستید بهتر است تجدید نظری در رفتارتان داشته باشید. محققان آمریکایی در سال 2006 پژوهشی روی دو گروه از زنان دچار "اضافه وزن و چاقی مفرط و خانه دار و یائسه" انجام دادند. یک گروه از این زنان شرکت کننده به مدت یک سال پنج روز در هفته و روزانه به مدت 45 دقیقه ورزش‌های سبک انجام دادند. در حالی که گروه دوم هیچ ورزشی در برنامه‌ی روزانه‌شان نداشتند. بعد از مدتی یعنی در سه ماهه‌ی آخر پژوهش محققان مشاهده کردند زنانی که ورزش نکرده‌اند سه برابر بیشتر در معرض روماتیسم قرار گرفتند. در هر سن و سالی که باشید و وزنتان هر چه باشد روزانه چند دقیقه ورزش سبک انجام دهید.

واکسن آنفلوانزا بزنید

بحث و جدل‌های زیادی در خصوص واکسن آنفولانزا وجود دارد اما اگر کارتان طوری است که زیاد سوار مترو، اتوبوس و غیره می‌شوید یعنی کلاً زیاد با مردم سر و کار دارید بهتر است واکسن بزنید. اگر در این خصوص شک دارید اول با پزشک مشورت کنید و بعد اقدام به دریافت این واکسن کنید. در حالت کلی واکسن آنفلوانزا ایمنی شما را در برابر بیماری‌های زمستانی بالا می‌برد.


منبع : سلامت نیوز
 


[ پنج شنبه 91/10/21 ] [ 9:2 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

موخوره با نام علمی تریکوپتیلوزین (Trichptylosis) مشکل شایعی می باشد. در این بیماری، قسمت انتهایی ساقه مو شکافته شده و به دو قسمت یا بیشتر تقسیم می شود، سپس شکافتگی به طرف ریشه پیشرفت می کند و باعث شکستن و خرد شدن ساقه مو می شود.

موخوره در واقع به علت آسیب لایه پوشاننده برونی مو رخ می دهد که کوتیکول نام دارد. سلول ها کوتیکول در موهای سالم با نظم مشخصی قرار گرفته اند که آن را به سفال های سفت تشبیه می کنند زیرا این سلول ها با مختصر هم پوشانی روی هم قرار گرفته اند.

هر عاملی که به سلول های کوتیکول آسیب برساند باعث موخوره می شود از جمله شامپوهای خشن و غیر استاندارد، مواد اکسیدان، رنگ مو، مواد فر، گرمای شدیدناشی از سشوار یا اتوی مو، باد و تابش آفتاب. هنگامی که موها بسیار بلند می شوند به علت تماس طولانی مدت با مواد شوینده آسیب می بیند و موخوره می شود.

جهت پیشگیری از موخوره بایستی نکات زیر را رعایت کنیم:

- حداقل سالی یکبار موهای خود را حدود یک تا دو سانیمتر کوتاه کنید.

- از شامپوهای استاندارد استفاده کرده و هنگام شستشو بیشتر پوست سر و ابتدای ساقه را شستشو داده و از چنگ زدن قسمت انتهایی ساقه مو پرهیز کنید.

- گرما به هر صورت برای موها زیان آور است، هنگام آبکشی موها از آب ولرم استفاده نمایید. در مورد استفاده از سشوار و اتوی مو کنید و در موارد ضروری سشوار را روی درجه ملایم قرار داده و از فاصله بیست سانتیمتری به موها نزدیکتر نکنید.

- استفاده از مواد فر دائم، اکسیدان و رنگ را به حداقل برسانید، قبل از سفید شدن موها آن ها را رنگ نکیند و هنگامی که تعداد و تارهای سفید مو زیاد می شوند از رنگ کردن گریزی نیست؛ از رنگهای نزدیک به پایه موی خود استفاده نمایید تا دفعات رنگ کردن به حداقل برسد.

- آب شور دریا، باد و آفتاب به موها آسیب می زند بنابراین ساعات استفاده از آن را محدود نمایید.

- هنگامی که موها رنگ می شوند ناگزیر آسیب می بینند و برای نگهداری بهتر بایستی از نرم کننده ها و حالت دهنده ها استفاده نمایید. این گروه از فراورده های مو دونوعند: حالت دهنده ها داخل حمام پس از شامپو و آبکشی به ساقه موها زده شده و پس از زمان انتظار 2 تا 3 دقیقه ای با آب ولرم یا سرد آبکشی می شوند.

گروه دوم کرم های مو یا ماسک های ویژه موها هستند که پس از خروج از حمام در حالیکه موها هنوز مرطوب هستند به موهای دونم زده شده و با شانه دندانه درشت شانه می شوند. کرم یا ماسک مو نیازی به آبکشی ندارد و روی موها باقی می ماند.

اگر به موخوره مبتلا شده اید نکات زیر را رعایت فرمایید:

- نزدیکترین موخوره به ریشه مو را پیدا کنید و حداقل سه سانتیمتر بالاتر از آن موها را کوتاه نمایید.
- دو تا سه ساعت قبل از حمام ابتدا موها را مرطوب کنید و سپس با نوعی روغن گیاهی مثل روغن زیتون، روغن بادام تلخ یا شیرین موهای مرطوب را روغن بزنید و انتهای موها را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید، سپس هنگامی که وارد حمام می شوید کیسه را باز کرده و موها را شستشو دهید اما نوک موها را چنگ نزنید.
- پس از حمام بایستی قسمت پایانی موها را با کرم یا ماسک مو محافظت کنید.


[ شنبه 91/10/9 ] [ 10:45 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]


گروه اینترنتی مرداب | www.mordab-group.ir


روغن نارگیل یک آنتی بیوتیک طبیعی است که میتواند در محصولات مربوط به بهداشت دهان ودندان مورد استفاده قرار گیرد. در تحقیقات اخیر خاصیت آنتی باکتریایی روغن نارگیل در فرم طبیعی این روغن و همچنین در فرم فرآیند شده با آنزیم ها (حالتی شبیه هضم) مورد بررسی قرار گرفت. این نمونه های روغن در برابر باکتری استرپتوکوکوس که به طور معمول در محیط دهان یافت می شود، مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج نشان داد که روغن نارگیل فرآیند شده به طور قوی تری رشد اغلب گونه های باکتری استرپتوکوکوس از جمله استرپتوکوکوس موتان را مهار می کند.

استرپتوکوکوس موتان یک باکتری تولید کننده اسید و یکی از دلایل عمده در پوسیدگی دندان به شمار می رود. در این مطالعه همچنین مشخص شد که روغن نارگیل از برفک دهان نیز پیشگیری می کند. دندانپزشکان معتقدند که پوسیدگی دندان یکی از مشکلات بهداشتی شایع است و در 60 تا 90 درصد کودکان و بخش عمده ای از بزرگسالان مشاهده میشود.


[ شنبه 91/10/9 ] [ 10:44 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]


گروه اینترنتی مرداب


حجامت نام یک روش درمانی پیچیده است که بر اساس قدیمی ترین سند موجود از 3300 سال قبل از میلاد مسیح در مقدونیه انجام می شده و بعدها به یونان رخنه کرده است و در آن زمان شاخص پزشک بودن، حجامت کردن و داشتن ابزار آن بوده است.

اوراق پاپیروس که از عصر باستان بدست آمده نیز نشان می دهد که حدود 2200 سال قبل از میلاد مسیح، حجامت امری رایج بوده است. بقراط که حدود 400 سال قبل از میلاد مسیح می زیسته است با روشهای مختلف حجامت آشنا بوده است و در آثار خود به موارد استفاده و منع آن اشاره کرده است.

در آثار جالینوس نیز مطالب متنوعی در مورد حجامت بر جا مانده است. تعریف حجامت در واقع اعمال یک استرس فوری به سیستم ساکن دفاع عمومی بدن است تا آن را برعلیه کلیه عوامل درونی و بیرونی هشیار و فعال نماید.

بیشترین کاربرد حجامت در بعد پیشگیری است و با مکانیسمهای مختلفی از جمله تنظیم سیستم ایمنی، تنظیم ترکیبات شیمیایی و هورمونی خون و تنظیم سیستم اعصاب خودکاربدن ازابتلا به انواع بیماریها پیشگیری می کند. علاوه براین حجامت کاربرد های در مانی نیز دارد به نحوی که در در مان برخی بیماریها مانند سردردهای عصبی ومیگرنی، چربی، قند و اوره خون، سنگهای کلیوی و کیسه صفرا موثر است.

انواع حجامت :
در کشور های غربی حجامت تقریبا به ده روش انجام می شود ولی در طب سنتی ایران حجامت بطور کلی به دو دسته تقسیم می شود :

1. حجامت خشک
که در فرهنگ عامه به لیوان گذاری معروف است به شیوه خلا گرمایی و از طریق گذاشتن پنبه در حال سوختن در ته لیوان و گذاشتن لیوان در موضع انجام می شود.

2. حجامت تر
در این روش پس از اینکه پزشک موضع حجامت را ضد عفونی نمود، با استفاده از یک لیوان یکبار مصرف مخصوص حجامت وبا دستکاه مکش، عمل بادکشی را انجام میدهد. خلا ایجاد شده در لیوان باعث تجمع مواد سبک خون مویرگی در موضع حجامت می شود. سپس پزشک لیوان را از موضع جدا نموده و با یک تیغ یکبار مصرف چند خراش سطحی به عمق نیم تا یک میلی متربه صورت مایل ایجاد می کند. سپس دوباره لیوان را گذاشته و عمل مکش را انجام می دهد.این عمل سه تا پنج مرتبه انجام می شود و در مجموع حداکثر 50 تا 75 میلی لیتر خون از بدن شخص خارج می شود. البته بدن در مدت زمان بسیار کوتاهی قادر به باز سازی این مقدار خون است.

توصیه های قبل از حجامت :
بهتر است با شکم خالی حجامت انجام نشود. بنابراین یکساعت قبل از حجامت (ترجیحا شربت عسل ) یا آب انار یا ماءالشعیر لیمویی میل نمایید.
مصرف سیگار در روزی که قصد حجامت دارید ممنوع است.
تا 12 ساعت قبل و بعد از حجامت مقاربت جنسی انجام نشود.
قبل از حجامت حتما عینک را از چشم بردارید.

توصیه ها ی بعد از حجامت :
تا 24 ساعت پس از حجامت از مصرف سیگار بپرهیزید.
تا 12 ساعت پس از حجامت از خوردن ترشی ،لبنیات ،ماهی و غذاهای شور بپرهیزید.
تا 24 ساعت پس از حجامت از انجام کارهای سنگین و نیز مقاربت جنسی اجتناب کنید.
برای جبران ضعف احتمالی ،توصیه می شود بعد از حجامت یک لیوان شربت عسل یا ماءالشعیر لیمویی و یا یک عدد انار میل کنید.
جهت جلوگیری از عفونت زخم ،حداقل تا12 ساعت پس از حجامت استحمام نکنید.
صبح روز پس از حجامت می توان استحمام کرد، اما موضع حجامت را فقط با آب خالی (بدون استفاده از لیف و صابون) بشویید.

در چه افرادی نباید حجامت انجام شود :
- زنان باردار تا پایان ماه چهارم نباید حجامت نمایند.
- افراد دچار مشکلات انعقادی مثل کمبود پلاکت و بیماران هموفیلی
- حجامت زنان در ایام قاعدگی بویژه اواخر این دوره ممنوع است.
 


[ شنبه 91/10/9 ] [ 10:43 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

<

شهدا شرمنده ایم شهرستان بجنورد

کانون منجی

هئیت حسین جان

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 96
کل بازدیدها: 3105683
Flag Counter