ابزار وبلاگ

شهرستان بجنورد
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://mehrangoli64.ParsiBlog.com
 
لینک های مفید
Online User

بعد از مدتهای مدید فعالیت در پارسی بلاگ را شروع کردم 


[ شنبه 97/8/19 ] [ 8:36 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

امام خامنه ای:
هر چیز را از خدا بخواهید
حتّى بند کفش را، حتّى کوچک‌ترین اشیا را و حتّى قوت روزانه خود را
بگذارید این "منِ دروغینِ عظمت یافته" در سینه ما -که مى‌گوییم «من» و خیال مى‌کنیم مجمع نیروها ما هستیم- بشکند. 
این «من» انسان‌ها را بیچاره مى‌کند

خطبه‌هاى نمازجمعه تهران‌؛ 28/11/73


[ پنج شنبه 96/6/2 ] [ 7:58 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، به خاطر بخشندگی‌ها و کارهای نیکی که از سوی امام حسن(ع) در مسیر خیر، احسان و کمک به طبقات درمانده و نیازمند انجام می‌گرفت، آن حضرت را کریم اهل بیت لقب داده‌اند. 
 
 امام حسن(ع) نسبت به دردمندان و تیره‌بختان جامعه بسیار دلسوز بودند و با خرابه‌نشینان دردمند و اقشار مستضعف و کم‌درآمد همراه و همنشین می‌شدند و دردِ دلِ آن‌ها را با جان و دل می‌شنیدند و به آن ترتیب اثر می‌دادند، و در این حرکت انسان ‌دوستانه جز خداوند را مدّنظر نداشتند. هیچ فقیر و مسکینی از در خانه حضرت ناامید برنگشت و حتّی خود ایشان به سراغ فقرا می‌رفتند و آن‌ها را به منزل دعوت می‌کردند و به آن‌ها غذا و لباس می‌دادند.

 روایت است که روزی امام حسن(ع) بر جمعی از گدایان گذشت که پاره‌ای چند از نان خشک‌ها را بر روی زمین گذاشته‌اند و می‌خورند، چون نظر ایشان به آن حضرت افتاد از امام دعوت کردند و حضرت از اسب پیاده شدند و فرمودند: «خدا متکبّران را دوست نمی‌دارد» و با ایشان نشستند و از طعام ایشان تناول کردند و سپس از همه گدایان خواستند که برای صرف غذا به خانه حضرت بروند و حضرت با غذاهای خوب از ایشان پذیرایی کرده و به همه آن‌ها لباس‌های مناسب هدیه دادند. 

تاریخ از بخشندگی‌های امام حسن(ع) داستان‌های فراوان به یاد دارد، مثلاً روزی عربی به نزد ایشان آمد و درخواست کمک کرد و امام دستور دادند که آنچه موجود است به او بدهند و قریب ده هزار درهم موجود را به آن اعرابی بخشیدند.

به خاطر این بخشندگی‌ها و کارهای نیکی که از سوی امام حسن(ع) در مسیر خیر، احسان و کمک به طبقات درمانده و نیازمند انجام می‌گرفت، آن حضرت را کریم اهل بیت لقب داده اند و با توجه به کرامت‌ها و بخشش‌های کم‌نظیر و گاهی بی‌نظیر آن امام بزرگوار لقب «کریم» برازنده آن حضرت است. 

*مروری بر زندگی امام حسن مجتبی

امام حسن (ع ) در شب نیمه ماه رمضان سال سوّم هجرت در مدینه تولد یافت . وى نخستین پسرى بود که خداوند متعال به خانواده على و فاطمه عنایت کرد. 

پیامبر اکرم (ص ) به حسن و برادرش حسین علاقه خاصى داشت و بارها مى فرمود که حسن و حسین فرزندان منند و به پاس همین سخن، حضرت على به سایر فرزندان خود مى فرمود: شما فرزندان من هستید و حسن و حسین فرزندان پیغمبر خدایند.

مهمترین حادثه در زندگی امام حسن علیه‌السلام جریان صلح معاویه با آن حضرت است. 

تمامی تلاش امام حسن پس از قبول صلح این بود که فواید مورد نظرش را از صلح به نتیجه برساند و بر این اساس در تمام این مدت به حفظ نیروهای کیفی و خالص ، بازسازی نیروهای خسته و وازده و تفسیر صحیح اسلام پرداخت.

عملکرد دشمن‌شکن حضرت پس از صلح چنان قدرتمند بود که معاویه را به فکر شهادت آن حضرت انداخت.

تلاش موفق امام حسن برای به‌کرسی نشاندن اهداف صلح باعث شد که معاویه طرح قتل حضرت را پیگیری نماید تا بتواند به خواسته دیرین خود یعنی تبدیل خلافت اسلامی به سلطنت موروثی، جامه‌ی عمل بپوشاند. به این ترتیب سمی مهلک تهیه کرد و آن را توسط همسر آن حضرت به او خوراند.

حضرت پس از مدتی درد و رنج، در روز 28 ماه صفر سال 50 هجری به شهادت رسید. برادرش امام حسین علیه السلام، جنازه‌ی او را پس از تغسیل و نماز برای دفن به سوی مسجد و روضه پیامبر برد ولی سرانجام بر اثر ممانعت بنی‌امیه در بقیع به خاک سپرد.


[ سه شنبه 95/4/1 ] [ 10:50 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

شهید فیروز حمیدی زاده


[ شنبه 95/1/14 ] [ 10:25 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

همه تاج محل را به عنوان یکی از هفت عجایب دنیا می‌شناسند. این مقبره‌ی باشکوه، از مرمر سفید ساخته شده است، و متمایز از هر ساختمان دیگری، نمادی از خلوص، عشق و درد است. رابیندرانات تاگور، برنده‌ی نوبل ادبیات، این محل را «اشکی که بر صورت زمان جاری شده» نام داده است. در خصوص تاج محل، که در شهر آگره‌ی هند واقع است، داستان‌های زیادی وجود دارد. در این مطلب، به چندین مورد جالب که در خصوص تاج محل وجود دارد می‌پردازیم.

 

1- شاه جهان و ممتاز محل

شاه جهان، امپراطور گورکانی، تاج محل را به یاد همسر سومش، ممتاز محل، که در نزد وی بسیار عزیز بود ساخت. ممتاز محل در طول به دنیاآوردن چهاردهمین فرزند امپراطور از دنیا رفت. این اتفاق مربوط به سال 1631 است. افسانه‌ها می‌گویند که ملکه، بخشی جدانشدنی از زندگی شاه جهان بود، و اثر این مرگ بر امپراطور آن‌قدر سنگین بود که تنها چندماه پس از مرگ ملکه، تمامی مو و ریش شاه جهان مانند برف سفید شد.

 

CAFEEGARDESH_Taj_MahalLL__2_

 

 

2- زمان و هزینه

ساخت بنای تاج محل در سال 1632، یک سال پس از مرگ ملکه ممتاز آغاز شد. این بنا در سال 1653 به پایان یافت که یعنی در حدود 22 سال صرف ساخت این بنای شگفت‌انگیز شده است. در آن زمان هزینه‌ی ساخت این بنا در حدود 32 میلیون روپی تخمین زده شده بود که اگر به پول امروز درنظر بگیریم چیزی به مراتب بیشتر از یک ملیارد دلار خواهد شد.

 

3- ساخت‌وساز و کارگران

احمد لاهوری معماری اصلی این بناست که این جادو را امکان‌پذیر کرده است. او بیش از بیست هزار نفر را برای ساخت تاج محل استخدام کرد، پیشه‌ورانی از تمامی بخش‌های مرتبط با معماری مانند کارگران، سنگ‌کاران، نقاشان، تزئین‌کاران، خطاطان و... . اما چگونه این حجم از سنگ و سایر مصالح ساختمانی لازم به این مکان منتقل شده است؟ خب، حتما برایتان جالب است که بدانید بیش از 1000 فیل، این وظیفه‌ی سنگین را بر عهده داشته و در ساخت این بنای عظیم شرکت کرده‌اند.

 

CAFEEGARDESH_Taj-Mahal_1

 

 

4- مصالح به کاررفته

این ساختمان فوق‌العاده را از سه طرف دیوارهای سنگی قرمز احاطه می‌کنند. مرمر سفید سازه‌ی اصلی این بناست. امپراطور دستور داده بود که بهترین مرمرهای جهان را از راجستان، افغانستان، تبت و چین تهیه کنند. اما احتمالا این مقدار برای امپراطور کافی نبوده است. گمان می‌رود که بیش از 28 نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی، از جمله سنگ لاجورد، به کار رفته باشد. اکنون می‌توان فهمید که آن همه پول برای چه خرج شده است.

 

5- خط‌نوشته‌ها

تاج محل که به یاد و برای بزرگداشت ممتاز محل ساخته شده، دارای نوشته‌های درونی و بیرونی زیادی است، که در کنار متون مقدس، مدایحی در وصف ممتاز محل نیز در این نوشته‌ها دیده می‌شود. نکته‌ی جالب دیگر این که 99 اسم از اسامی الله در چهار وجه مقبره‌ی اصلی دیده می‌شود. گذشته از هرچیز، شاه جهان می‌خواسته نمایی از خانه‌ی ممتاز محل را در بهشت بسازد، و نتیجه‌ی کار چیزی است که اکنون به نام تاج محل می‌شناسیم.

 

CAFEEGARDESH_Taj_Mahal__4_

 

 

6- کمال تاج محل

تاج محل یکی از متقارن‌ترین بناهای جهان است. چهار وجه آن کاملا مشابه، و براساس اصل خودهمتاسازی و تقارن در هندسه و معماری ساخته شده‌اند، که در نتیجه تصویری آینه‌گون به نمایش می‌گذارند. اما، از آنجا که مقبره‌ی مرد از زن بزرگ‌تر است، دو مقبره‌ی درونی دارای یک اندازه نیستند. نکته‌ی جالب دیگر اینکه چهار مناره‌ی اطراف بنا به گونه‌ای ساخته شده‌اند که در صورت سقوط، به سمت بیرون بنا بیافتند نه بر روی آن.

 

7- تغییر رنگ تاج محل

آیا می‌دانستید که تاج محل در ساعات متفاوت روز، رنگ‌های متفاوتی را به نمایش می‌گذارد؟ مرمر سفید و کاشی‌های سفید به این امر کمک می‌کنند. در ابتدای صبح، رنگ صورتی روشنی دیده می‌شود. همچنان که به ظهر می‌رسیم، رنگ سفید درخشان‌تری را می‌بینیم، و در زیر نور ماه رنگ طلایی روشنی به چشم می‌خورد. در شب‌هایی که ماه کامل است، تاج محل به جاذبه‌ای منحصر به فرد تبدیل می‌شود. گفته می‌شود که این رنگ‌های متفاوت، نشان‌دهنده‌ی حالات متفاوت یک زن، و به طور ویژه ممتاز محل، هستند. 

 

CAFEEGARDESH_Taj_Mahal__3_

 

 

8- حمله به تاج محل

شورش 1857، تاج محل را نیز دستخوش تخریب و آسیب قرار داد. همچنین سربازان مقداری از سنگ‌های قیمتی و سنگ‌های لاجورد را تراشیدند، و به باغ نیز آسیب رسید. در پایان قرن نوزدهم، لرد کورزون، نایب‌السلطنه‌ی پیشین هند بریتانیایی در آن زمان، دستور بازسازی این محل را طی پروژه‌ی گسترده‌ای که در سال 1908 به پایان رسید، صادر کرد. در باغی که امروز می‌بینیم، عناصر از بین‌رفته‌ی چهارباغ بازسازی شده‌اند. وی همچنین  یک شمعدانی به تاج محل اهدا کرد که اکنون در آن آویزان است.

 

9- اسطوره‌ها

یکی از اسطوره‌های رایج در خصوص تاج محل این است که شاه جهان دستور داد تا تمامی کارگران این بنا را بکشند تا کسی نتواند نمونه‌‌ی دیگری از این بنا را بسازد. هرچند که این مساله درست نیست. اسطوره‌ی رایج دیگری می‌گوید که شاه جهان می‌خواست تاج محل سیاهی نیز بسازد اما موفق به اجرای این کار نشد. این ایده شاید از نوشته‌های خیالی ژان-باپتیست تاورنیه‌ی سیاح گرفته شده، اما هیچ مدرکی دال بر صحت آن وجود ندارد.

 

CAFEEGARDESH_Taj_Mahal__1_

 

 

10- آیا تاج محل معبد شیوا است؟

تاج محل ترکیبی است از سبک‌های معماری هندی، فارسی و اسلامی، و به عنوان بزرگترین شاهکار معماری گورکانیان در نظر گرفته می‌شود. هرچند، یک نویسنده‌ی هندی به نام پی. ان. اوک، ادعا کرده است که تاج محل در واقع معبد شیوا و کاخی متعلق به راجپوتیان است که تیجو محالایا نامیده می‌شده، توسط پارمار دِو که شاهی هندو بوده ساخته شده و شاه جهان آن جا را بعدا به تسخیر خود درآورده است. در سال 2000 درخواست وی مبنی بر حفاری در اطراف این بنا برای اثبات این ادعا را دادگاه عالی رد کرد.

امروزه تاج محل در محاصره‌ی باغ‌ها، مهمان‌خانه‌ها و مسجدی به وسعت 17 هکتار است، و باید برای حفظ شکوه گذشته‌ی خود بجنگد. از هم‌اکنون مرمرهای سفیدش تحت تاثیر آلودگی محیطی قرار گرفته است. باران اسیدی تاثیری مخرب بر روی مرمر سفید دارد و در هربار بارش اندکی زردی به رنگ سفیدشان اضافه می‌شود. رود جَمُنا که روزگاری شاه جهان برای اولین بار در قایقی نشست و به دیدن بنای کامل آرامگاه رویایی‌اش آمد، اکنون آلوده و بسیار کم‌آب شده است. اما امپراطور شاه جهان فارغ از همه‌ی اینها در کنار عشقش ممتاز محل و درون دیوارهای تاج محل که نشان عشقشان است آرمیده است، و این داستانی است که پژواک آن تا ابد شنیده می‌شود.

منبع: WWW.WONDERLIST.COM

ترجمه و ویرایش: کافه گردش (محسن رجبی) 


[ یکشنبه 94/12/2 ] [ 9:32 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]
گاردین در گزارشی به زندگی و زمانه یک زن ایرلندی پرداخته که تمام زندگی اش را وقف نجات کودکان در سرتاسر جهان کرده است.

 

به گزارش به دخت به نقل از شفقنا، کریستینا نوبل که خود کودکی سرتاسر ترس و نگرانی را در دوبلین در دهه 1950 میلادی سپری کرده است هم اکنون 700 هزار فرزند دارد. او در دهه 70 میلادی با این آرزو به رختخواب می رفت که کاش می توانست برای کودکان جنگزده ویتنامی که از دست بمب های آمریکا خواب راحت ندارند، کاری کند.


کریستینا والدین خود را در کودکی از دست داد و در کودکی مورد آزار جنسی قرار گرفت. به یتیم خانه های مختلف فرستاده شد و در هر کدام از آنها کتک خورد. غم ناشی از کودکی اش باعث شد تلاش کند کودکان را از رنج نجات دهد.
کریستینا در سال 1989 به ویتنام آمد؛ ویتنامی که تازه از خاکستر جنگ برخاسته بود. او به دنبال کودکان یتیم و خیابانی گشت و در مدت کوتاهی یک آژانس امدادی راه انداخت و اکنون 700 هزار نفر در ویتنام وسایر کشورها را به فرزندخواندگی قبول کرد.
/انتهای متن/


[ یکشنبه 94/12/2 ] [ 9:28 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

به گزارش پرداد به نقل از ابنا : حرم حضرت زینب(س) که در منطقه زینبیه در حومهدمشق واقع است، علیرغم استمرار بحران خونین سوریه، به صورت روزانه میزبان صدها زائر از داخل و خارج سوریه می باشد که با عشق به حرم آن بانوی بزرگوار می روند.

 

جدیدترین تصاویر از حرم حضرت زینب(س)

 

جدیدترین تصاویر از حرم حضرت زینب(س)

جدیدترین تصاویر از حرم حضرت زینب(س)


[ یکشنبه 94/12/2 ] [ 9:22 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

مراحل تحقیق و پژوهش این سریال تاریخی از اواخر سال 1389 زیر نظر موسی حقانی به‌عنوان مشاور پژوهشی و تاریخی آغاز شد. سریال از دی‌ماه 1391 مقابل دوربین فرشاد خالقی رفته و تصویربرداری آن همچنان ادامه دارد. کاخ سعد آباد، کاخ نیاوران، دکورهای اختصاصی ساخته‌شده در شهرک غزالی، کاخ‌موزه گلستان، موزه عبرت، بناهای تاریخی شهر تهران و... برخی از لوکیشن‌های این سریال است.

معمای شاه با همراهی بیش از 560 نفر از عوامل سینما، تئا‌تر و تلویزیون در مسئولیت‌های پشت‌صحنه تولیدشده و 160 بازیگر اصلی در کنار 254 بازیگر نقش فرعی که تاکنون در آن حضور داشته‌اند؛ آماده می‌شود.

وقایع و رویدادهای این سریال در فاصله سال‌های 1317 تا 1357 رخ می‌دهد. سریال با ازدواج محمدرضا پهلوی و فوزیه و بازگشت آن‌ها به ایران آغاز و با مرگ محمدرضا در قاهره به پایان می‌رسد. در حدفاصل این مقطع زمانی چهل‌ساله، رویدادهای مهم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه ایران نیز به تصویر کشیده می‌شود.

 


رضا پهلوی؛ که با القاب رضاخان، میرپنج، سردارسپه و پس از آن رضاشاه، معروف است. در واپسین روزهای سلطنت قاجار بر ایران؛ حکومت را به دست گرفت. او در سال 1304 حکومت پهلوی را بنیان گذاشت و تا سال 1320 به عنوان شاه ایران سلطنت کرد. رضا شاه در سال 1323 در ژوهانسبورگ (آفریقای جنوبی) زندگی را بدرود گفت. از خصایص رضاخان که جعفر دهقان در «معمای شاه» نقشش را ایفا می‌کند، سختگیری و جذبه‌ای‌ست که حتی فرزندانش را از نزدیک شدن به او باز می‌دارد.

 

محمدرضا شاه پهلوی؛ دومین پادشاه دودمان پهلوی و آخرین پادشاه ایران بود. او از 25 شهریور 1320 تا 22 بهمن 1357 بر ایران حکومت کرد. محمدرضاشاه اولین بار در پی اشغال ایران در جنگ جهانی دوم و دومین بار با کودتای 28 مرداد به قدرت رسید و با انقلاب 1357 از حکومت برکنار شد و در مرداد 1359 در قاهره در گذشت. در این سریالن حسین نورعلی؛ نقش جوانی و میانسالی محمدرضا شاه را بازی می‌کند و امیرمهدی کیا در نقش پیری او ایفای نقش می‌کند.

 


نیم تاج خانم تاج‌الملوک آیرُملو معروف به «ملکه مادر»، دومین همسر رضاشاه از چهار همسر او بود. تاج‌الملوک پس از به سلطنت رسیدن رضاشاه پهلوی، به علت اینکه مادر ولیعهد محسوب می‌شد از اعتبار و نفوذ ویژه‌ای برخوردار شد که آن را در دوران سلطنت پسرش نیز حفظ کرد. گیتی ساعت‌چی در این سریال ایفاگر نقش مادر شاه ایران است.

 

اشرف پهلوی، خواهر دوقلوی محمدرضاشاه پهلوی، یکی از چهره‌های تأثیرگذار دربار پهلوی بود. از عمده‌ترین اقدامات اشرف سلسله فعالیت‌های اجتماعی بود، که در قالب آن به امور سیاسی و کسب درآمد می‌پرداخت.

 

فوزیه؛ خواهر ملک فاروق پادشاه مصر و نخستین همسر محمدرضا پهلوی بود. او سال 1317 در قاهره به عقد ولیعهد درآمد این زندگی دوامی کمتر از یک دهه داشت و حاصل آن دختری به نام شهناز بود.

 

ثریا اسفندیاری بختیاری؛ ملقب به پرنسس چشم زمردین، دومین همسر محمدرضا پهلوی بود زندگی او با شاه دوامی هفت ساله داشت. شاه عاشق ثریا بود و اگر ثریا می‌توانست برای او جانشینی بیاورد، آنان هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شدند.

 

فرح دیبا؛ سومین همسر محمدرضا شاه پهلوی و شهبانوی ایران از 29 آذر 1338 تا 26 دی 1357 بود او تا آاخرین روزهای زندگی محمرضا شاه کنار او ماند و پس از آن در فرانسه و امریکا زندگی کرد.

 

محمد مصدق؛ رهبر نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران شناخته می‌شود، تا پیش از آن نفت ایران زیر سلطه? دولت بریتانیا اداره می‌شد.

 

سیدمحمود علائی طالقانی؛ از طرفداران دکتر مصدق و از اعضای جبهه ملی بود. او جز مخالفان فعال حکومت پهلوی بود که چندین بار دستگیر و روانه زندان شد.

 

سیدابوالقاسم کاشانی؛ مجتهد و مرجع تقلید شیعه و سیاست‌مدار ایرانی و رهبر مذهبی-سیاسی دوران بحرانی 1328 تا 1332 بود.

 

مرتضی مطهری؛ از نظریه‌پردازان نظام جمهوری اسلامی ایران بود. او در 11 اردیبهشت1358به همراه گروهی از رجال سیاسی انقلابی، هدف گلوله یکی از افراد گروه فرقان قرار گرفت و درگذشت.

 

سیّدروح‌الله مصطفوی موسوی خمینی؛ مشهور به امام خمینی و سیدروح‌الله خمینی، اولین رهبر و اولین ولی فقیه جمهوری اسلامی ایران بود. او از مراجع تقلید شیعه بود که انقلاب 1357 ایران را رهبری کرد و نظام جمهوری اسلامی ایران را بنیان گذاشت.

 

علی شریعتی مَزینانی، مشهور به دکتر علی شریعتی، از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی و از نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی ایران بود، که در 44سالگی به‌صورت مشکوکی در انگلستان درگذشت.

 

سیدحسین فاطمی؛ از 1331 تا 1332 وزیر امور خارجه ایران بود که پس از کودتای 28 مرداد توسط حکومت پهلوی اعدام شد. طرح «جمهوری» در آن مقطع از سوی فاطمی بوده است، به گفته? دکتر مصدق، فکر ملی شدن نفت پیشنهاد دکتر حسین فاطمی بود.

 

سیدمجتبی میرلوحی؛ معروف به نواب صفوی طلبه بنیان‌گذار گروه مجاهد و شهادت طلب  فدائیان اسلام بود که در ترور حسین علاء و احمد کسروی نقش  داشت. ایشان پس از ترور ناموفق علاء در اول آذر 1334 بازداشت و در 27 دی شهید شد.

 

امیر عباس هویدا؛ زمان حکومت پهلوی دوم 13 سال نخست وزیر بود که این طولانی‌ترین ریاست بر دولت در طول تاریخ ایران بوده‌است.

 

دکتر جمشید آموزگار از دولتمرد ایرانی است. که از شهریور 1356 تا شهریور 1357 نخست‌وزیر ایران بود. پیشتر نیز، وزیر کشور، وزیر بهداری و رئیس دوره‌ای اوپک بود.

 

جعفر شریف‌امامی؛ از سیاست‌مداران ایرانی دوران پهلوی بود که در طی دو دوره، نخست‌وزیر ایران و به مدت 15 سال، رئیس مجلس سنای ایران بود.

 

شاپور بختیار؛ سیاست‌مدار ایرانی، دبیرکل حزب ایران، عضو جبهه ملی ایران، از بنیان‌گذاران نهضت مقاومت ملی پس از کودتای 28 مرداد 1332 و آخرین نخست‌وزیر ایران، پیش از انقلاب 1357 خورشیدی بود.

 

تیمسار سپهبد فضل‌الله زاهدی ملقب به بصیردیوان نظامی پرسابقه، سناتور همدان در مجلس سنا و نخست‌وزیر ایران در سال‌های 1332 و 1333 هجری شمسی بوده‌است. او برای دو حادثه سرشناس‌تر است: نخست سرکوب و دستگیری شیخ خزعل(عامل انگلیس در خوزستان که درصدد تجزیه بخش‌های عرب‌نشین آن از ایران بود) در آغاز دوران رضاشاه و دوم کودتای 28 مرداد 1332 که در جریان آن، او جای دکتر محمد مصدق را به عنوان نخست وزیر گرفت.

 

تیمور بختیار؛ نظامی، سیاستمدار و از بنیانگذارانِ ساواک (سازمان اطلاعات و امنیت کشور) و نخستین رئیس ساواک در حکومت پهلوی بود. در سال 1349، توسط مامورانِ ساواک به قتل رسید.

 

سپهبد حاج‌علی رزم‌آرا نخست‌وزیر ایران در سال 1329 بود. نخست‌وزیری رزم‌آرا با جنجال نفت همراه بود و او ناگزیر شد لایحه? قرارداد گس-گلشائیان را که دولت محمد ساعد به مجلس داده بود پس بگیرد.

 

مهرداد پهلبد؛ او از 1343 تا 1357 اولین وزیر فرهنگ و هنر ایران و همسر شاهدخت شمس پهلوی بود.

 

تیمسار ارتشبد حسین فردوست؛ همدرس و رئیس دفتر ویژه? اطلاعات محمدرضا شاه پهلوی؛ یکی از برجسته‌ترین و مؤثرترین چهره‌های سیاسی ـ اطلاعاتی دوران حکومت پهلوی بود.

 

اردشیر زاهدی؛ وزیر خارجه ایران و آخرین سفیر ایران در آمریکا در دوره? محمدرضا شاه پهلوی بود.

 

شاپور جی ریپورتر؛ پس از جنگ دوم جهانی به عنوان رئیس شبکه سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا در ایران اقامت داشت. او نقش اصلی و تعیین‌کننده در بسیاری حوادث داشت. سرانجام در اسفند 1383 بر اثر سرطان پروستات در گذشت.

 

ارنست پرون؛ یکی از نزدیک‌ترین و صمیمی‌ترین دوستان محمدرضا شاه پهلوی اهل سوئیس بود و در دوران ولیعهدی با وی به ایران آمد و تا پایان عمر (25 سال) در کنار او ماند. و چه در زمان ولیعهدی و چه پادشاهی محمدرضا انجام برخی ماموریت‌های شخصی و غیررسمی را برای شاه برعهده داشت.

 

ژوزف استالین؛ رهبر و سیاست‌مدار کمونیست شوروی بود که از اواسط دهه 20 تا مرگش در 1953 رهبر عملی حزب کمونیست اتحاد شوروی بود.

 

سِر وینستون لئونارد اسپنسر چرچیل؛ سیاست‌مدار و نویسنده? بریتانیایی نخست‌وزیر بریتانیا بود.او در سال 1943 به همراه رزولت و استالین در کنفرانس تهران که هدف کلّی‌اش توافق در مورد چهره? جهان پس از پایان جنگ جهانی دوم بود شرکت کرد.

 

روح‌الله خالقی آهنگساز سرود معروف و پرافتخار «ای ایران ای مرز پرُگهر»

 

عبدالکریم ایادی ارتشبد؛ از دوستان نزدیک محمدرضا شاه پهلوی و پزشک مخصوص دربار بود.

 

شعبان جعفری؛ مشهور به «شعبون بی‌مخ» یکی از نام‌های جنجالی تاریخ معاصر ایران و از بازیگران اصلی کودتای 28 مرداد بود.

 

پروین غفاری؛ در فیلم‌هایی چون موطلایی شهر ما و طوفان در شهر ما نقش اصلی را ایفا کرده و براساس آن‌چه در تاریخ آمده معشوقه محمدرضا شاه بوده است.


[ پنج شنبه 94/10/10 ] [ 9:55 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]
ایران کشوری پهناور با اقوام مختلف است. با وجود آن‌که در شهرهای بزرگ مراسم‌ عروسی بیشتر شبیه مراسم ازدواج در کشورهای غربی شده است اما در گوشه و کنار ایران این مراسم همچنان با آداب و رسوم محلی برگزار می‌شود.
گروه اینترنتی سالیجون
سه عروس قشقایی و زنان قشقایی که با لباس‌های سنتی آن‌ها را همراهی می‌کنند.


 
گروه اینترنتی سالیجون
عروسی سنتی قشقایی در روستای رود فاریاب در شهرستان برازجان
 
[ پنج شنبه 94/10/10 ] [ 9:51 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

متاسفانه جراحی بینی یکی از رایج ترین و شایع ترین جراحی های پلاستیک و زیبایی میان زنان و مردان ایرانی محسوب می شود با هدف زیبایی و داشتن ظاهری متناسب میان مردم باب شده  به حدی که رکورد دار این عمل زیبایی در آسیا ، کشور ایران است.

جراحی بینی دختران ایرانی سوژه خنده عربها شد + عکس

این اپیدمی جراحی پلاستیک بینی باعث سوژه شدن دختران ایرانی شد .عربها عمل جراحی دختران ایرانی را در فضای مجازی به تمسخر گرفتند و صورت خود را با چسبهای مختلف پوشاندند. مدتی است که جراحی پلاستیک در میان جوانان ایرانی به یک عمل رایج تبدیل شده که جراحی بینی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

جراحی بینی دختران ایرانی سوژه خنده عربها شد + عکس

در حالی افراد 17 تا 25 سال برای عمل بینی مراجعه می کنند که بیش از 50 درصد آنها نیازی به عمل ندارند لذا این مطلب موضوعی برای برخی افراد قرار گرفته تا در فضای مجازی به این واقعیت تلخ پرداخته و عکس های مضحکی را منتشر کنند.


[ پنج شنبه 94/10/10 ] [ 9:48 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

<

شهدا شرمنده ایم شهرستان بجنورد

کانون منجی

هئیت حسین جان

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 31
بازدید دیروز: 35
کل بازدیدها: 3105614
Flag Counter