ابزار وبلاگ

ایرانگردی و جهانگردی - شهرستان بجنورد
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://mehrangoli64.ParsiBlog.com
 
لینک های مفید
Online User

در اینجا معنی نام کشورهای جهان در جلوی نام آنها آمده و زبانی که ریشه این نام در اصل از آن گرفته شده در میان پرانتز آورده شده است :

آرژانتین: سرزمین نقره (اسپانیایی)

آفریقای جنوبی: سرزمین بدون سرما / آفتابی جنوبی (لاتین، یونانی)

آلبانی: سرزمین کوه نشینان

آلمان: سرزمین همه مردان یا قوم ژرمن (فرانسوی، ژرمنی)

آنگولا: از واژه نگولا که لقب فرمانروایان محلی بود

اتریش: شاهنشاهی شرق (ژرمنی)

اتیوپی: سرزمین چهره سوختگان (یونانی)

ازبکستان: سرزمین خودسالارها (سغدی، ترکی، فارسی دری)

اسپانیا: سرزمین خرگوش کوهی (فنیقی)

استرالیا: سرزمین جنوبی (لاتین)

استونی: راه شرقی (ژرمنی)

اسرائیل: جنگیده با خدا (عبری)

اسکاتلند: سرزمین اسکات ها (لاتین)

افغانستان: سرزمین قوم افغان (فارسی)

ادامه مطلب...

[ سه شنبه 90/6/1 ] [ 9:23 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

 
قله دماوند به راحتی در تصویر زیر نمایان است
 

http://salijoon.info/mail/900329/iran/niran1_large.jpg



 
اگر در تصویر زیر دقت کنید تهران را هم میتوانید تشخیص دهید
 

http://salijoon.info/mail/900329/iran/elbrus_large.jpg



 
شهر رشت و سد سفیدرود
 

http://salijoon.info/mail/900329/iran/elbrus3_large.jpg




 
نگاهی از جنوب غرب تهران
 

http://salijoon.info/mail/900329/iran/niran4_large.jpg



 
دید شرق به غرب
 

کلاردشت رو میتونید ببینید وهمینطور مسیر جاده چالوس

 
http://salijoon.info/mail/900329/iran/niran3_large.jpg




 
و دید غرب به شرق
 

 
کی میتونه هنوز قله دماوند رو ببینه؟
 

http://salijoon.info/mail/900329/iran/niran2_large.jpg

 

زرد کوه

 
 

کوه های زاگروس

 

The Zagros Mountains

 

 

کوه های زاگروس بطرف شرق

 

The Zagros Mountains from east

 

 

کوه های زاگروس بطرف جنوب

 

 

 

 


[ سه شنبه 90/5/25 ] [ 5:34 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

استان اصفهان به دلیل شرایط آب و هوایی و تعدد مناطق روستایی یکی از پر امامزاده ترین استان های کشور پس از استان های شمالی کشور محسوب می شود. تنها در یکی از شهرستان های این استان به نام خوانسار حدود 5 امامزاده وجود دارند که دو تن از آن ها دو سال پیش یعنی در سال 88 طی اتفاقی نادر کشف شدند!   


 
امام زادگان دروغین چند ماه قبل/ پیش از گنبد و بارگاه!
 

ماجرا از آن جا شروع می شود که شرکت گاز این شهرستان در حفاری های خود برای عملیات گازرسانی در یک خیابان به مقبره ای قدیمی با تخته سنگ های بزرگ برمی خورد و همین شروع قصه ها، رؤیاپردازی ها و خواب های دیده و ندیده برخی اهالی ساده لوح و البته افراد سودجوی منطقه می شود.

پس از این حادثه بدون کوچکترین اجازه از نهادهای دولتی برخی افراد شروع به ساختن بارگاه و نصب تابلو در منطقه می کنند. این در حالی است که مقبره مذکور در وسط یک محله مسکونی و خیابان با عرض کم قرار دارد. سودجویان با این حربه تکراری که امام موسی کاظم (ع) فرزندان زیادی دارند و کمتر کسی به نسب شناسی مقبره مذکور شک می کند یک مقبره را به دو نفر افزایش داده و این قبور را به عنوان دختران امام موسی کاظم (ع) - دقت شود با یک واسطه- معرفی می کنند به این امید که مردم در نهایت از این که دو فرزند دیگر این امام معصوم کشف شده اند ابراز شادمانی می کنند، در حالی که همان طور که ذکر شد پیش از این 5000 امامزاده دیگر به همین طریق در کشور ایجاد شده اند!

ذکر این نکته خالی از توجه نیست که مردم روستاهای ایران به طور معمول قبرستان منظم و مشخص به سان آن چه که امروز تحت نظارت سازمان های دولتی شاهد هستیم نداشتند و معمولاً قبرستان های متعدد در نقاط مختلف روستاها حفر می شد و مردم مردگان خود را در محلی نزدیک به محل سکونت خود دفن می کردند. قبر مذکور نیز در کنار مقبره های متعدد دیگر در همین خیابان قرار دارد. با این نگاه هر کدام از مقبره ها می توانستند مستعد بروز یک امامزاده باشند!

بنا بر یک تفکر غلط عمومی که تصور می شود میزان استقبال از چنین مکان های مذهبی تقلبی دلالت بر صحت، مشروعیت و قانونی بودن آن است، پخش شایعه کشف امامزاده جدید در شهرستان خوانسار باعث شد تا مردم هر چند برای کنجکاوی به این مکان رجوع کنند و این گونه امامزاده تقلبی شلوغ جلوه نماید و البته مشروع. در همین میان تابلوی امامزاده جدید توسط اهالی محل در خیابان اصلی جهت راهنمای گردشگران و زوار نصب می شود و کوچکترین برخوردی نیز با آن نمی شود.

همه این اتفاقات در حالی طی دو سال می افتد که اداره اوقاف این شهرستان به رغم همه تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر مبارزه جدی با جهل و خرافات در کشور تنها موضع سکوت اختیار می کند. از طرف دیگر حوزه علمیه بزرگ این شهرستان متعلق به مرحوم آیت الله ابن الرضا خوانساری و آستان قدس رضوی در پی درخواست برخی دلسوزان منطقه جهت مشخص شدن انساب و شجره نامه فرد مذکر صحت این امامزاده را تأیید نمی کنند و از دروغین بودن آن خبر می دهند.

نکات جالب دیگر در این رابطه خواب دیدن های فراوان خانه های اطراف در مناقب این امامزاده ها و نصب زیارت نامه بر سر قبور آنهاست و سنگی که در اثر حفاری از زیر زمین در آورده شده و به گوشه ای انداخته شده است.برخی از افراد با نقل اینکه از این سنگ خون جوشیده است بر سر آن نشسته و دعا می خوانند و سنگ را می بوسند که یکی از تصاویر را در عکس بالا می بینید.

باید دید بالاخره چه زمانی سازمان اوقاف اعتقادات مردم را ارجح بر منافع خود می‌کند.


 


[ دوشنبه 90/5/17 ] [ 10:52 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

قدیمی‌ترین شهرهای جهان که هنوز مسکونی‌اند! (+عکس)

شوش بارها و بارها در زمان حکومت ایلامی‌ها، بابلیان، هخامنشیان، یونانیان، پاریتان، ساسانیان و دیگر تمدن‌های ایرانی جزو مراکز اصلی حکومت و از شهرهای مهم بوده است. این شهر در دوران...
 
1- دمشق- سوریه
دمشق
دمشق پایخت کنونی کشور سوریه، تاریخچه ای باستانی و حدود 12.000 سال قدمت دارد. این شهر در منطقه ای حاصلخیز و پرآب واقع شده که آب آن از رودخانه «برادا» تامین می‌شود. دمشق هدف اصلی و قابل توجه بسیاری ار پادشاهان و فاتحین در طول تاریخ بوده است.
امروزه هم بالغ بر 4 میلیون نفر در مناطق شهری دمشق زندگی می‌کنند و البته شاید دلیل اصلی آن  شبکه‌های آب رسانی پیشرفته به جای مانده از 3500 سال پیش باشد که منجر به ایجاد ساختارهای زیادی از فضای سبز و پارک‌های تفریحی شده است. دمشق از سال 1979 به عنوان یکی از مناطق باستانی جهان در یونسکو به ثبت رسیده است.
[ دوشنبه 90/5/17 ] [ 10:18 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

ظاهرا شرایط سخت محیط های بیابانی هم برای مردم جذابیت خاص خود را دارد. اگرچه شبهای صاف و پرستاره آسمان محیط های بیابانی دیدنی است اما روزهای گرم و ماسه های تفتیده بیابانها هم به نوعی توجه بسیاری از افراد را برانگیخته است. آنچنانکه  سخت ترین مسابقه دوی ماراتن دنیا ، در صحرای آفریقا برگزار شد. به گزارش خبرنگار تابناک، این مسابقه که برای طی مسیر 150 مایل(241.4 کیلومتر) در مدت زمان 6 روز برگزار شده است، 849 شرکت کننده از سراسر جهان در این مسابقه شرکت کرده اند. شرکت کنندگان با توجه شرایط و ویژگی های منطقه، این مسابقه را سخت ترین مسابقه اعلام کرده اند. بطوریکه یک شرکت کننده فرانسوی اعلام کرده «این جهنم مطلق بود». گفتنی است، در پایان روز اول هیچ یک از شرکت کنندگان دیگر رمق و توانی برای ادامه مسابقه نداشتند اگرچه همه برای کسب پیروزی در تلاش بوده اند.


[ شنبه 90/5/1 ] [ 9:12 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

 مطلب این پست به بهانه بازدید اخیر خود و پروفسور کریستین اوپ استاد جغرافیای آب و خاک از دانشگاه ماربورک آلمان از دریاچه ارومیه نوشته شد. ایشان در نخستین روزهای اردیبهشت ماه سالجاری مهمان بخش تحقیقات بیابان-موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور بود. از آنجا که نامبرده تحقیقات زیاد و قابل توجهی در دریاچه آرال و همچنین مسایل مربوط به گرد و غبار در آسیای میانه از جمله ترکمنستان،ازبکستان و قزاقستان داشتند برنامه ای برای سفر به اهواز و همچنین بازدید دریاچه ارومیه به اتفاق ایشان و تنی چند از همکاران بخش بیابان تدارک دیده شد که ضمن بازدید، نتایج تحقیقات خود را در هر مورد در اهواز و ارومیه نیز در جمع محققین و صاحب نظران استان ارایه کند. هر دو سخنرانی اهواز و ارومیه با استقبال خوبی برگزار شد از اقبال ما در روزهای سفر به اهواز (5-2 اردیبهشت) و ارومیه (7-6 اردیبهشت) هوا بسیار عالی و از گرد و خاک خبری نبود. فعلا گزارش سفر اهواز را به وقت دیگری موکول می کنم و از آنجا که سرنوشت غم انگیز و فلاکت بار دریاچه آرال بسیار شبیه دریاچه ارومیه است قدری به این مشابهت ها اشاره می کنم.   

آرال در گذشته یکی از چهار دریاچه? بزرگ دنیا بود که 68 هزار کیلومتر مربع وسعت داشت اما از دهه? 1960 که دولت شوروی با انحراف مسیر رود آمودریا و سیردریا به صحرای قره‌قوم (به منظور کشاورزی) اقدام کرد این دریاچه رفته رفته آب رفت، در 1987 دریاچه به دو پهنه? آبی مجزا تقسیم شد. یک دریاچه? کوچک‌تر در شمال و یکی بزرگتر در جنوب. در سال 2003 دریاچه? آرال جنوبی با سرعتی بیشتر از پیش‌بینی‌ها شروع به خشکیدن کرد. چون در بخش‌های عمیق‌تر آن بخش زیرین آب شورتر از بخش روئی بود و آب زیر و رو با هم ترکیب نمی‌شدند به همین دلیل گرمای تابستان فقط به روی آب می‌رسید و آن را با سرعتی بیش از حد انتظار تبخیر می‌کرد. در همین سال دریاچه? جنوبی به دو دریاچه در شرق و غرب خود تقسیم شد.  که همگی در مجموع 10 درصد مساحت اصلی دریاچه را داشتند. در سال 2009 تصاویر ماهواره‌ای نشان داد که دریاچه? شرقی و دریاچه? جنوبی هم به‌کلی خشک شده و دریاچه? غربی نیز بسیار کوچک‌تر شده‌است.

File:Aral Sea Continues to Shrink, August 2009.jpg

تاریخ تصویر 27 آگوست 2009

مارس2010

ادامه مطلب...

[ شنبه 90/5/1 ] [ 9:11 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیام طبیعت و به نقل از روزنامه ابتکار ؛ شش تشکل شناخته شده و فعال در زمینه منابع طبیعی و محیط زیست کشور با ارسال نامه‌ای به دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران خواستار در دستور کار قرار گرفتن طرح تشکیل وزارت منابع طبیعی و محیط زیست توسط نمایندگان مجلس شدند.
این 6 تشکل که عبارتند از جامعه جنگلبانی کشور، انجمن مرتعداری ایران، انجمن ارزیابی محیط زیست ایران، انجمن آبخیزداری ایران، انجمن علمی جنگل و انجمن علوم و صنایع چوب و کاغذ ایران، در نامه خود خطاب به دکتر لاریجانی با اشاره به وضعیت نابسامان حوزه منابع طبیعی، محیط زیست، تولید و حفاظت آب در کشور و منفی بودن بیلان کار این سه حوزه مرتبط با هم، از عدم توجه نمایندگان مجلس به درخواست پیشین تشکل‌های منابع طبیعی و زیست محیطی در این خصوص گلایه کرده‌اند.
در بخشی از نامه این تشکل‌ها آمده است: «متأسفانه در کشور حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان جایگاه واقعی خود را ندارد و نه تنها اعتبارات کافی و امکانات و ابزار مدیریت کارآمد این منابع تأمین نمی‌شود، حتی اعتبارات سالیانه آن از اعتبارات یک سد و بعضی ساختمان‌ها کمتر است و فصل منابع طبیعی و محیط زیست هم که در برنامه چهارم در کنار دیگر بخش‌های کشور دیده شده بود به اجرا در نیامد. تا جائی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان عملکرد بخش منابع طبیعی و محیط زیست در برنامه چهارم بعضی از موضوعات به 30 درصد هم نمی‌رسد. اصلا ارزش‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌ها، واگذاری اراضی و بهره‌برداری از آن مد نظر قرار نمی‌گیرد و هزینه ضرر و ناصوابی را روا می‌دارند.»
در ادامه این نامه بیان شده است که: «متأسفانه ساختار، تشکیلات، قوانین و مقررات بخش کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و آب عمدتً مربوط به دهه چهل بویژه نیمه دوم آن است و متناسب با شرایط امروز کشور نیست و هر جا هم اصلاح شده است، وضعیت آن بهتر نشده است بلکه گاهاً پس رفت داشته ایم.» در ادامه این نامه می‌خوانیم: حال که در چشم‌انداز نظام در افق 1404 ایران را کشور توسعه یافته با منابع زیستی توسعه یافته در منطقه تصویر نموده‌ایم، طبیعی است کشور توسعه‌یافته، منابع طبیعی و محیط زیست و مدیریت آب توسعه یافته‌ای هم می‌طلبد. در کشور توسعه یافته نه تنها حفظ محیط زیست و منابع طبیعی مانع پیشرفت و توسعه نیست بلکه توسعه متوازن و پایدار توسعه منابع زیستی هم در درون خود خواهد داشت.
این تشکل‌ها در پایان نامه خود با تأکید بر تکالیف برنامه پنجم برای تجمیع بخش‌های مختلف و چابک‌سازی بخش اجرائی کشور خواستار آن شده‌اند که با تشکیل وزارتخانه گفته شده جایگاه و ساختار و تشکیلات مناسبی جهت اعمال وظایف حاکمیتی دولت یعنی سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی و نظارت با هدف و مأموریت حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی، محیط زیست و منابع آب کشور ایجاد گردد. شایان ذکر است از سال 1346 لغایت 1350 وزارت منابع طبیعی تشکیل شده بود که به عقیده بسیاری از کارشناسان دوران شکوفایی مدیریت منابع طبیعی تجدیدشونده بوده است.


[ شنبه 90/5/1 ] [ 9:8 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]
.کرج یکی از کلان شهرهای ایران و همچنین مرکز، استان البرز می‌باشد.این شهر که هم اکنون بخش قابل توجهی از فشار جمعیت و کم آبی تهران را تحمل می‌کند، از دوران پیش از تاریخ و باستان نیز سرزمینی پرجاذبه و مرکز آب و آبادانی بوده‌است.

ادامه مطلب...

[ شنبه 90/5/1 ] [ 4:53 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

دومین المپیاد فرهنگی ورزشی ملی عشایر ایران به میزبانی شهرستان فریدونشهر اصفهان برگزار شد
 

 


ادامه مطلب...

[ شنبه 90/5/1 ] [ 11:59 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]
درباره وبلاگ

<

شهدا شرمنده ایم شهرستان بجنورد

کانون منجی

هئیت حسین جان

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 121
بازدید دیروز: 212
کل بازدیدها: 3113140
Flag Counter